Реклама
https://m.bgdnes.bg/bulgaria/article/7058336 www.bgdnes.bg

Диян Стаматов, директор на столичното 119-о СОУ "Акад. Михаил Арнаудов": С телефон в час, но само за учене

КОЙ Е ТОЙ

Диян Стаматов е роден през 1967 г. в Карнобат. Завършил е биология и педагогика на преподаването по биология в Софийския университет.

Повече от 12 години е директор на столичното 119-о СОУ "Акад. Михаил Арнаудов". Преди това е ръководил 8-о и 150-о училище в София. В професионалния си път е бил още учител и заместник-директор. От 8 февруари 2016 г. до 2 февруари 2017 г. беше зам.-министър на образованието.

Реклама

Иво АНГЕЛОВ

- Г-н Стаматов, готови ли сте в 119-о СОУ "Акад. Михаил Арнаудов" за новата учебна година?

- Още в началото на миналата седмица бяхме готови за стартирането на новата учебна година. Ремонтите приключиха в планирания график - в началото на септември. Цялата необходима документация по доставянето на учебниците също е налична. И приключиха последните квалификационни обучения, които бяха предвидени за нашите учители.

- Нови камери "помощник на охраната" ще бъдат поставени в сградата на училището. Каква ще е тяхната функция?

- В началото на учебната година прага ще прекрачат повече от 1600 ученици и около 150 учители. Това е много голям брой хора, които трудно могат да бъдат запомнени от един охранител. Използвайки съвременните технологии, експериментално в помощ на охранителя са монтирани камери, които условно може да кажем, че са "смарт" (от англ. - "умни"). Те запомнят лицата на хората, които се обучават в сградата, и в момента, в който влезе външно лице - не ученик или учител, сигнализират на охранителя за появата. Оттам нататък човешкият фактор си остава водещ и портиерът трябва да види кой е този външен човек, за да предотврати неговото по-нататъшно преминаване.

- Пускате и безплатен интернет на всеки етаж. Това е добре за учениците, но как ще успеете да ги предпазите да не "забиват" глави само в телефоните си, а да мислят и за уроците?

Реклама

- Необходимостта от безплатен интернет във всяка точка на сградата е продиктувана от факта, че във всички кабинети имаме монтирани проектори, свързани към компютри или лаптопи. Те са необходими за съвременните различни образователни ресурси, които могат да бъдат използвани в реално време от интернет. Едновременно с това възможностите на техниката позволяват да се диференцира съществуващата безжична интернет мрежа за гости (хората, които са в коридора) и образователни цели (ученици и учители в класните стаи). Интернетът е диференциран с приоритет за образователна цел, а остатъчният е за хората в коридорите, когато са в междучасие, имат свободен час или изчакват следващата смяна. Моето мнение е, че мобилните телефони, които са в ръцете на учениците, трябва да бъдат използвани с образователна цел. Наличието на интерактивни образователни ресурси в интернет трябва да бъде използвано. За това е подготвена една значителна част от учителската колегия. Когато не се използват за образователни цели, от няколко години имаме практика мобилните телефони да се оставят на определено от учителя място в класната стая. За да не пречат.

- Децата как приемат това, че трябва да оставят мобилния си телефон?

- Съвсем естествено съпротивата у тях е много голяма, защото нито един учител не може да бъде по-интересен от фейсбук. В същото време правилата в класната стая се определят от учителя и той е този, който трябва да направи така, че новите технологии да са в полза на учебния процес, а не да пречат. И болшинството от учителите още със започването на учебния час събират мобилните телефони. Или ги оставят, ако се използват с образователна цел.

- Преди началото на тази учебна година отново се питаме - ще бъдат ли раниците по-леки?

- Със 100% раниците на учениците от 1 до 4 клас при нас ще бъдат не по-леки, а празни. Във всички класни стаи за тях имаме шкафчета, които са персонални и могат да бъдат използвани от класовете. Друга е ситуацията в 5-7 клас. Това е възрастова група, която има сериозен проблем с тежестта на раниците. Тъй като училището ни е доста голямо и всички кабинети се използват не само от 5-7 клас, но и от учениците от 8-12 клас, при тях шкафчетата не са средство за разрешаването на този проблем. По-скоро сме направили учебната програма на класовете в един по-гъвкав вариант с блок-часове. Вместо ученикът да носи днес учебници за 7 различни предмета, той ще има три блока по 2 часа. Тоест тежестта на раниците се облекчава с 50%.

- Темата с недостига на учители отново е актуална. Има ли го при вас този проблем?

- При нас няма проблем с учителите. Радостен съм, че тази година за всяка обявена позиция имахме по 15-20 кандидати. Така успяхме да назначим най-добрите измежду всички тях. Не така стоят нещата в национален план. Ситуацията е доста пъстра. В големите населените места няма проблем, но в отдалечените райони положението е сериозно затруднено. Аз лично мисля, че вариантите за разрешаването на този проблем са няколко. Единият е сериозна промяна в заплащането на учителите, които работят в непривлекателните и отдалечени района на страната. Като под сериозна промяна имам предвид 50-60% по-високо възнаграждение, за да могат да бъдат трайно стимулирани и да са сигурни, че това не е еднократен бонус, а нещо, което във времето ще получават сериозно. Така ще имат и по-силна мотивация. Там, където въобще няма кандидати, другият начин за разрешаване на този казус е с мобилни учители. Те да преминават от едно населено място в друго, за да се осигури тази липсваща учителска обезпеченост.

- Застаряваща ли е учителската професия?

- В училището, което ръководя, е доста подмладяваща. Средната възраст тук е далеч под 40 години. В национален план - да, тя е застаряваща. Както и в европейски план. Проблемът не е само в България, но и в цяла Европа. Това е съвсем обосновано заради слабата привлекателност на самата професия.

- Каква учебна година си пожелавате?

- Идващата учебната година е с надеждата да бъде по-дигитализирана, с използване на повече съвременни иновативни техники. В това число имам предвид всичко, което е като образователен ресурс в интернет и е интересно за учениците. В края на годината силно се надявам интересът на учениците в това училище да бъде малко по-висок, отколкото в началото.

Реклама
Реклама
Реклама