Реклама
https://m.bgdnes.bg/bulgaria/article/10279108 www.bgdnes.bg

Пилотът Николай Петров: 5 километра отгоре обръщат колата

Трябва да има ограничения в мощността на автомобила за шофьорите с до 2 години стаж 

КОЙ Е ТОЙ

Николай Петров е на 28 г. и е роден в Ловеч. Завършил е Математическа гимназия. Зад гърба си има няколко успешно завършени технически обучения в сферата на автомобилизма. Занимава се с хардуерен и софтуерен тунинг. За поредна година държи рекорд за най-бърз дизелов автомобил на предно предаване в България. За това как една кола може да загуби управление и как може да избегнем войната по пътищата разговаряме с Николай Петров.

Реклама

- Николай, какво мислите за инцидента в Стара Загора преди дни, при който шофьор помете три момичета при дрифт, като на едното й ампутираха крака след сблъсъка? Само ден по-късно моторист загина, а ученичка пострада лошо отново при катастрофа в града.

- За съжаление, това, което се е случило, е ужасно. Факт е, че всеки може да сгреши, но когато решиш да се правиш на състезател и да слагаш живота си на карта, поне не застрашавай живота на останалите около теб.

- Според вас редно ли е толкова млади водачи да карат толкова скъпи и мощни коли?

- Проблемът не е до скъпите коли. Преди 10 години например за 2000 лв. можеше да се купи доста по-слаба кола, но с всяка изминала година това се променя. В днешно време за същата сума можеш да си вземеш много по-мощна кола, но стара и несигурна и да започнеш да даваш газ, заплашвайки всички около себе си.

- Можело ли е да се предотврати този инцидент?

Реклама

- Шофьорът на колата е момче, което едва преди няколко месеца е взело книжка. Реално той не е е имал никакви инстинктивни реакции. Според мен за шофьорите с до 2 години стаж трябва да има ограничения за мощността на автомобила, който могат да управляват. Така искаш или не, ще натрупаш опит, който един ден ще спаси теб и околните.

- Как се запалихте по автомобилизма?

- Още от дете бях запален по тунинга, а усещането за ускорение ми вдигаше адреналина. Нямах търпение да навърша 18 години, за да взема така дългоочакваната книжка. Имах много идеи в главата си, но за съжаление нямах финансовата възможност, за да ги осъществя. Положих много труд, за да успея сам да си вадя хляба. Така всичко започна от едно хоби, което след известно време се превърна в мечтаната професия за мен. Няма нищо по-хубаво да работиш това, което обичаш.

- Болестно състояние ли е това желание за свръхадреналин?

- Определено не. Това е хоби, което е абсолютно безопасно като чувство, стига да се практикува на обозначените за това места. Едни хора изпитват адреналин от коли, други от ски, трети от скачане с парашут.

- Как може да се загуби управлението на една кола?

- Истината е, че това е много лесно. Скоростта, с която може да вземеш един завой, е много близка до тази, с която не можеш да го вземеш. В случая буквално едни 5 километра отгоре могат да обърнат колата. Също така загубата на контрол над автомобила при мокра настилка е плашещо преживяване. Скоростта трябва да се намали, особено на завои, за да се предотвратят поднасянията.

- Каква е най-често причината за пътните инциденти?

- На първо място е неконтролируемата скорост. И при двата инцидента в Стара Загора например няма проблем в мощността на колата, проблемът е в самия водач. Няма как по пистите да има коли по 1000 конски сили и те да успяват да бъдат удържани, а в същото време кола със 150 конски сили да убива хора. Ако не сте професионалист, съветът ми е да намалите скоростта. Втората причина е шофирането след употреба на алкохол. Тогава не само се губи възможността за бърза реакция при възникване на извънредна ситуация, но също така се губи и способността за бързо вземане на решение.

- Как може да се предпазим от войната по пътищата?

- Всеки път, когато возя детето си, се страхувам, защото не знам човекът отсреща какво ще направи. Затова винаги трябва да бъдем нащрек. Освен това трябва да се стараем да сме много бързи и прецизни в реакциите си, когато сме на пътя, за да може да излезем от всяка една ситуация.

- Какво бихте посъветвали младите и неопитни шофьори?

- Да не надценяват възможностите си. Докато не минат години зад волана и десетки ситуации, няма как да се вземе адекватно решение в решителен момент. Всеки ден се учим от разни неща и опитът е най-ценното нещо.

- Трябва ли да се увеличат часовете по кормуване на шофьорските курсове?

- Не мисля, че ще има промяна, дори и да се увеличат. По време на часовете с инструктора всеки кара много внимателно и винаги се спира на знак "стоп". Но когато човек се качи в собствения си автомобил и остане сам, той се отпуска и може да прекрачи всякакви граници.

- Разкажете ни за "Сливен драг" и как стигнахте до първото място?

- "Сливен драг" е национален шампионат по драг рейсинг (изминаване на права отсечка за възможно най-малко време). Там любителите на високите скорости могат да изпробват колите си, коя е по-бърза и коя ще пресече финала за най-кратко време. За трета поредна година карам най-бързия дизел на предно предаване. Всяка година успявам да подобрявам по малко времето, но то вече е толкова кратко, че буквално една десета е изключително много и вече може би съм към върховата позиция.

- Каква подготовка се изисква за това състезание?

- С приятели сменихме визията на колата. Купих нови гуми и по-леки джанти, специално изработени за драг.

- Кое е по-важно - да имаш бърза кола или сърце, за да станеш първи?

- Колата е от голямо значение, защото става въпрос за много сериозно каране. Но 80% зависи от човека и неговите реакции. Забавиш ли се и за секунда на светофара, това може да отреди второто място на финала.

- Какво мислите за незаконните гонки?

- В почти всеки град има места, на които се организират незаконни гонки, където много често се прекрачва границата, защото е тъмно. Въпрос на време е да изникнат нови пътни инциденти от подобен характер. Но ако има обозначено място, вярвайте ми - тези хора ще ходят там.

- Според вас липсват обособени места, на които любителите на високите скорости да могат да практикуват без риск за другите?

- Да, и това е най-големият недостатък за автомобилния спорт в България. Българите сме много добри в него, но няма къде да практикуваме. Преди няколко дни например имаше състезание в Румъния на тяхната драг писта, в което се включиха много българи. Там най-бързото ауди 4х4 в света се оказа на наш сънародник. Жалко е, че погубваме такъв талант.

- Каква е следващата ви цел?

- Догодина ще направя още една инвестиция в колата, но този път ще отида в Румъния, защото там условията са много по-добри.

Реклама
Реклама
Реклама