Реклама
https://m.bgdnes.bg/bulgaria/article/10437317 www.bgdnes.bg

Кораб от бъдещето тръгва по Дунав

Дълъг е 10 м и превозва до 12 души 

Слънце и водород задвижват плавателния съд 

Футуристичен кораб от бъдещето, който се задвижва със слънчева енергия, създадоха екип от учени от Русенския университет "Ангел Кънчев". В плавателния съд от бъдещето ще има и водородна горивна клетка, която също ще помага при придвижването.

Плавателният съд от бъдещето е кръстен HydRUforce и ще пътува по река Дунав. Официалното му представяне беше на понтона за акостиране на пасажерски кораби в Силистра.

Реклама

"В периода 2019-2021 г. научен екип от Русенския университет изгради демонстрационен плавателен съд с хибридно задвижване на база слънчева енергия-батерия-горивна клетка за лабораторни нужди. HydRUforce е с нулеви въглеродни емисии и беше изграден по националната научна програма "Нисковъглеродна енергия на транспорта и бита". В работата взеха участие и учени от БАН и Техническия университет София", обясниха от висшето училище в дунавската столица.

За корпус на кораба е използван понтон със соларен покрив. Предвидено е демонстрационният плавателен съд да превозва максимум 12 човека с екипажа, при скорост на плаване 5-7 км/ч срещу течението и 12-14 км/ч по течението.

Плавателният съд има правоъгълна форма със следните технически данни - дължина 10,5 метра, ширина 4,5 м, височина 2,5 м, маса 3,5 тона. Задвижването на плавателния съд се осигурява от два електродвигателя с максимална мощност по 10 киловата.

"С изграждането на плавателния съд България добавя своя дял към изследванията за използване на нисковъглеродната енергия във вътрешния воден транспорт на Европа. Съществена иновация на кораба е комбинирането на енергия освен от слънчеви панели, и от водородна горивна клетка за задвижване на плавателния съд. Водородът за горивните клетки се осигурява от специални 10-литрови бутилки с маса 15,2 килограма, вместимост 1,8 кубични метра и маса само на водорода 0,150 кг. Една бутилка може да осигури работа на горивната клетка от 50 минути. На покрива на плавателния съд са монтирани слънчеви панели с обща мощност 7 киловата, с които да се ползва енергията на слънцето за дозареждане на батериите", разкриват още от научния екип в университета.

Реклама
Реклама
Реклама
Реклама