Реклама
https://m.bgdnes.bg/bulgaria/article/11593211 www.bgdnes.bg

Омбудсманът Диана Ковачева: Не може цената на водата да скача, а качеството - не

Очаква се увеличението във Велико Търново да е с 96% 

КОЯ Е ТЯ

Проф. д-р Диана Ковачева е родена на 16 юли 1975 г. в София. Завършва право в Юридическия факултет на Софийския университет. През 2011 г. става министър на правосъдието, а през 2014 г. е удостоена от Нейно Величество кралица Елизабет II с орден на Британската империя за принос за противодействие на корупцията и усилията й за прозрачна и ефективна съдебна система.

Доли ЛУКАНОВА

- Г-жо Ковачева, цената на водата се вдига, като в някои градове потребителите ще плащат по над 4 лв. за кубик. Каква е причината за това?

Реклама

- Като омбудсман съм силно обезпокоена от предвидените значителни увеличения на цените на ВиК услугите. Те са резултат основно от увеличението на разходи за еленергия, заплати, външни услуги и материали. Смятам, че предложените цени на ВиК услуги не отговарят на качеството на предоставената услуга и затова са необосновани, а хората напълно обяснимо - възмутени. Аз напълно разбирам, че в това увеличение са калкулирани и заплатите на служителите и да - заплатите категорично трябва да се вдигат, но нека си отговорим на въпроса, а с колко се увеличават заплатите и пенсиите на потребителите? Въпросът е за някакъв баланс. Между другото сега е началото на този регулаторен период, в края - през 2026 г., се очаква например увеличението във Велико Търново да е с 96%.

- Ще може ли средностатистическият българин да се справи с тези нови цени?

- В настоящата ситуация на кризи доходите на хората непрестанно намаляват. В изпратените до регулатора писма във връзка с цените на ВиК услугите за период 2022 г. - 2026 г. изрично подчертах, че много домакинства ще изпитват още по-големи затруднения при плащане на по-висока цена за водата. Това като ефекта на доминото ще доведе до нарастване на несъбираемите вземания на дружеството и, честно казано, не виждам какъв е смисълът. За мен буди особена тревога фактът, че цената на ВиК услугите може да се превърне във фактор, който ще задълбочи бедността и социалното изключване.

- Колко е социалната поносимост на цената на водата?

- Социалната поносимост на цената на водата е различна за всяка отделна област, в случая цената на водата не е над нея. Но нека и да кажем, че има доста сериозни критики как се изчислява този праг на социалната поносимост и тя не е без основание.

- Каква част от хората си плащат сметките за вода редовно?

- Не мога да дам конкретен отговор на този въпрос, но както вече отбелязах - увеличението на цената на ВиК услугите още повече ще затрудни потребителите да погасяват сметките си за вода. Ако съдя по жалбите, а жалбите, свързани с водата, години наред са на първо място, проблемът определено ще се задълбочи. Тук всъщност въпросът е за какво плащат хората, няма никаква заявка от страна на ВиК дружествата, че ще бъде подобрено качеството на водата и изобщо качеството на услугата. Масово дружествата не изпълняват половината от 30-те показателя за качество.

- Какви жалби постъпват при вас?

- В институцията на омбудсмана постъпват стотици жалби на граждани, които изразяват своето недоволство не само от лошото качество на водата, но и от липсата изобщо на вода или на тежък режим. За сметка на това цената на услугата непрекъснато расте. Част от оплакванията са придружени с подписки от цели населени места - гр. Кюстендил; с. Герман, Столична община; с. Алино, Софийска област; с. Ковачица, обл. Монтана; гр. Лом; с. Радловци, обл. Кюстендил; с. Свежен, обл. Пловдив, и пр.

Реклама

- 60% е средната цифра на загубите на вода в България. Редно ли е потребителите да покриват тези загуби?

- По данни от годишния доклад и сравнителен анализ на състоянието на ВиК сектора в Република България за 2020 г. действително общите загуби на вода средно за ВиК сектора са огромни - 60,30%. Има дружества с над 80% общи загуби на вода, например като ВиК - Шумен, Разград, което не приемам за нормално, пак хората плащат тези загуби. Категорична съм, че следва да се оптимизира дейността на дружествата така, че загубите на вода да се понижат и по този начин да се подобри качеството на услугата и да се балансира нейната цена.

- Кой трябва да бъде подведен под отговорност за случващото се?

- Мисля, че в спешен порядък Министерство на регионалното развитие и благоустройството следва да изгради ясна визия за сектор ВиК, чрез която да се гарантират правата на потребителите на качествена и непрекъсната ВиК услуга, предлагана на справедлива цена. Трябва да се помисли и за водни помощи и е крайно време приемането на нов закон за ВиК.

- Какви са прогнозите - ще се вдигат ли още цените на водата?

- Има още много ВиК оператори, чиито бизнес планове и ценови предложения не са одобрени от КЕВР. След момента на одобряването на тези стратегически за дружествата документи за съжаление цените на водата ще бъдат повишени. За жалост обаче това няма да подобри качеството на услугата. На 31 май КЕВР има закрито заседание, на което да реши ще приеме ли така предложеното увеличение на цената на водата.

- Какви мерки трябва да предприеме държавата, за да облекчи шоковия скок на цените?

- Трябва да бъдат предвидени мерки за отпускане на целева помощ за водоснабдяване на уязвими групи граждани.

- Заради войната очаква ли ни нов ценови шок и кои стоки и услуги ще поскъпнат? Инфлацията ще продължи ли да расте?

- Логиката говори именно за това за съжаление. Пандемията все още не е отминала, а тя се отрази изключително неблагоприятно, като засегна всички обществени сфери на нашия живот. Последва енергийна криза, газова криза, които няма как да не рефлектират върху джоба на хората.

- Ще обеднее ли още повече българинът, ако ситуацията не бъде овладяна?

- Аз мисля, че вече всички усещаме скока на базови храни и услуги, а доходите за съжаление не се увеличават. Този ценови шок е особено сериозен за социално слабите хора, но и всяко средностатистическо семейство вече усеща дефицитите в семейния бюджет. Необходими са категорични мерки за овладяване на ситуацията и много ясна и осезаема подкрепа за уязвимите групи.

Реклама