Реклама
https://m.bgdnes.bg/bulgaria/article/7609776 www.bgdnes.bg

25 ст./км по БГ пътищата

Между 18 и 25 стотинки на километър ще плащат шофьорите на камиони по родните пътища.

Това е заложено в новата тол система, която стартира вчера, но засега се правят тестове по нея. Макар вече да има камери и устройство по трасетата, се очаква събирането на такси да започне през март догодина, но дотогава шофьорите трябва да са информирани за промените, които настъпват при пътуване из България.

Реклама

Най-ниската цена от близо 18 ст./км е за камионите EURO VI, а най-високата - близо 25 ст./км, е за камиони над 12 тона с четири и повече оси EURO I и EURO II, които се движат по магистрали, първи и втори клас пътища. Простата аритметика показва, че пътуването на най-тежките камиони по магистрала "Тракия" от Бургас до София ще излиза малко над 70 лева.

Системата предвижда три начина за тол таксуване: маршрутна карта, джипиес тракери и бордови устройства.

Маршрутната карта е подходяща за шофьорите, които по-рядко пътуват. Тя ще важи за 24 часа от момента на активирането й. Може да се купи един или 7 дни предварително в зависимост от това дали ползвателят на пътя е регистриран в системата. Той ще трябва да подаде и 4 междинни точки освен началната и крайната точка на маршрута.

Бордовите устройства и джипиес тракерите са за редовните ползватели на републиканските пътища.

Маршрутните карти ще се продават по няколко начина - сайта www.bgtoll.bg, мобилното приложение, физически в офиси и в терминалите за самотаксуване. Разработен е и калкулатор, който ще бъде публикуван на www.bgtoll.bg след окончателно приемане на тарифите и обхвата на пътищата с тол такса. Целта е всеки превозвач бързо и точно сам да може да изчисли таксата си съобразно характеристиките на превозното средство и маршрута, по който ще премине.

Първоначално тол системата ще обхване около 6000 км от републиканската мрежа (близо 30% от пътищата на страната, които са близо 20 000 км.). В това число влизат основно автомагистрали, първи и част от пътищата втори клас. Това разпределение беше договорено от премиера Бойко Борисов на среща с превозвачи през месец май тази година.

Реклама

Очакваните приходи от тол такси са около 700 млн. лв. на година, а още 220 млн. лева ще идват допълнително от продажбите на винетки.

Тепърва предстои да се решава дали ще бъдат разширени пътищата, по които ще се плащат т.нар. пътни такси. Пътните такси ще се таксуват на базата на устройства, монтирани над пътищата, и с лазарно проследяване ще се следят номерата на колите, които преминават под даденото устройство. Ще се запазват само тези на нарушителите.

Междувременно стана ясно, че с камери, които измерват средната скорост на движение, ще се намаляват катастрофите у нас. Такава система ще бъде изградена на пътя Пловдив - Карлово в трикилометровия участък между Граф Игнатиево и разклона за Калояново. Устройствата ще работят 24 часа и ще са свързани със софтуер, който по математически модел ще изчислява средната скорост на автомобила, комбинирайки данните от камерите и разстоянието между тях.

По този начин се цели заобикалянето на популярна хитрина сред шофьорите, които знаят къде са стационарните камери за скорост и намаляват само около тях. С новата система няма да е важно единствено с каква скорост се минава покрай камерите, а и за колко време се изминава определено разстояние. Подобна система работи в редица държава в Европа, но не е популярна у нас.

Единствената у нас система за засичане на средна скорост е изградена през 2012 г. при тунела на магистрала "Люлин". Системата е от две двойки камери и сървър, монтиран на петия етаж в сградата на Дирекция на полицията в столичния квартал "Младост". Купена е за 240 000 лева и е пусната експериментално през 2014 г. Започва да снима и през 2016 г. достига максимален капацитет от 30 000 заснети нарушения. Системата спира да работи през декември миналата година заради технически проблеми и изтекли разрешителни. Общо до спирането й са засечени над 60 000 нарушения.

Ако системата се окаже успешна, такива камери ще бъдат поставени и на пътя Русе - Бяла, както и край ловешкото село Микре, където традиционно стават най-голям брой катастрофи с много жертви. Всеки от радарите ще засича и дали автомобилът има валидна застраховка гражданска отговорност.

От Пътна полиция са стартирали обществена поръчка и за закупуването на 80 нови подвижни камери за превишена скорост, така наречените триноги. Те ще започнат да засичат нарушения до няколко месеца.

Реклама
Реклама
Реклама