Реклама
https://m.bgdnes.bg/bulgaria/article/7869149 www.bgdnes.bg

Лъжат с цената на касата

Защитникът на потребителите Димитър Маргаритов: 

Не се изкушавайте с проценти, следете етикетите 

КОЙ Е ТОЙ

Димитър Маргаритов е председател на Комисията за защита на потребителите от 2015 г. Роден е на 1 юли 1975 г. в Плевен. Завършва право в Софийския университет "Св. Климент Охридски", като през 2000 г. получава юридическа правоспособност. У нас вече стартира кампанията "Черен петък", която обърнахме на "Черен месец" и сливаме с коледните намаления. Какви опасности ни дебнат зад щандовете с изкушаващи цени чете в следващите редове.

Доли ТАЧЕВА

- Вече навлязохме в така наречената кампания "Черен петък". Кои са най-честите уловки, на които могат да попаднат потребителите?

Реклама

- С практиката и от минали години не се забелязва някакъв бум на нарушенията. Най-често обявените намаления не са реални. Или процентът, който е обявен, е бомбастичен, числото е много високо, а всъщност почти никаква част от асортимента не се продава с това намаление. Очевидно целта е потребителите да бъдат примамени да посетят този търговски обект. Друга група проблеми, които могат да бъдат срещнати в рамките на тази кампания, е шумната реклама на различени асортименти, които могат да бъдат намерени в търговския обект на ниски цени, а когато потребителят отиде на място, се оказва, че там липсва зареждане на тези стоки. Има и случаи, в които на касата се таксува друга цена въпреки обявеното намаление.

- Какво бихте посъветвали в подобни ситуации?

- Основният съвет е да запазим потребителското хладнокръвие, не просто да се впускаме веднага в приключението големи проценти, защото това понякога може да ни излезе прекалено солено. Внимателно трябва да съпоставяме цените на стоките. Когато виждаме проценти намаления, това може лесно да ни заблуди и да ни вкара в капан. Затова особено когато говорим за пазаруване в онлайн среда, което става все по-модерно, имаме възможност да направим съпоставка на няколко оферти за сходни стоки и да преценим на база на конкретната цена, а не толкова на процента намаление, коя сделка ще бъде най-изгодна за нас и едва тогава да купуваме. Когато взимат повече неща, потребителите трябва да следят как всяко едно от тези неща се маркира на каса. Защото има търговци, които използват, че хората са взели по-голям асортимент и разчитат, че няма да проследят дали цялата стока се маркира на цената, на която е обявена. В тези случаи накрая може да се окаже, че покупката всъщност не е толкова изгодна. Важно е да се знае, че търговците нямат право да ограничат правото на потребителите да върнат стоката, ако тя има някакъв дефект или да се опитат да елиминират гаранционния срок на стоката. Също така нямат право да ограничат възможността на потребителя, когато пазарува онлайн, да върне стоката в 14-дневен срок от нейното получаване, ако тя просто не му е харесала. Защото такова е законодателството в България.

- Има ли истински намаления по магазините?

- Има, но не бих се ангажирал да кажа доколко са изгодни. В САЩ например, откъдето възниква кампанията, процентът на намаление е огромен, но периодът, за който се предлага, е кратък. Докато у нас по-скоро действителните намаления не са чак толкова големи, като за сметка на това периодът на предлагане на по-ниските цени е по-дълъг. Понякога дори прелива към следващите кампании за Коледа и Нова година. Получава се така, че като че ли в рамките на една календарна година ние все сме в различен тип кампании за намаление.

- Кампаниите наистина се припокриват. По магазините вече виждаме коледни стоки. Има ли опасни сред тях?

- Нашите функции са насочени към тези стоки, които са предназначени за украса и забавление. Това са например имитиращи храни, лазарни показалки, различен тип фигури, които биха били опасни, защото биха изкушили едно дете да ги припознае като плод например. Тогава съществува опасност от поглъщане и задушаване. Дори фигура на Дядо Коледа може да бъде опасна, ако има остри ръбове. Така ще създаде риск от нараняване. Считам, че и тази година сме готови да положим необходимите усилия и да няма инциденти. Разбира се, хората поначало трябва да внимават, защото част от тези стоки, без да са опасни, при неправилно боравене с тях могат да предизвикат рискове от нараняване.

- Кога е най-добре да купим подаръците за Коледа, по-рано или в последния момент?

Реклама

- Вероятно добри оферти има и сега, вероятно добри оферти ще има и непосредствено преди настъпването на празниците. Хубаво е, че по-отрано се предлагат тези неща, защото така човек може по-добре да планира. Колкото по-близко са празниците, толкова по-трудно става, защото като че ли българският потребител обича да изчаква последния момент и това невинаги е най-добрият вариант. Има рискове от струпване на много хора в търговските обекти. Преди години имаше проблеми със закритите паркинги в големите търговски центрове и невъзможността да излезете в рамките на часове.

- От страна на търговците забелязват ли се измамни практики по време на празничните кампании?

- Не отчитаме бум, но пазарът никога не може да бъде изчистен напълно от нарушения. Последната иновативна практика, особено в дигиталната среда, на която попаднахме, е използване на фалшиви самоличности на известни хора. Това се прави с цел потребителите да бъдат подлъгани да си купят някакви продукти. Обикновено те се рекламират като много положителни за здравето с чудодейни въздействия. Това само по себе си е престъпление и колегите от ГДБОБ работят активно, за да могат да свалят подобно съдържание от интернет, щом се натъкнат на него.

- Планинските курорти също вече се готвят за зимния сезон. Какво е положението там?

- Жалбите от туристическите услуги не са много - едва 5% от годишната база. Основните оплаквания са свързани с това, че се обещават доста неща, а после се оказва, че самото място не ги притежава. Една част от услугите не могат да бъдат предоставени изобщо или трябва да бъдат заплатени допълнително. Що се отнася до студентите и техния празник, отново бих дал съвет да се правят съпоставки на различните оферти, които сега сигурно валят отвсякъде. Нека да се търси контакт с онези, които ги предлагат, за да може с няколко контролни въпроса да уточнят дали става въпрос за измама или не. Това са най-честите нарушения в туризма, но пък смятам, че с преценката на потребителите и нашата активна намеса тези нарушения ще станат по-малко.

- Как могат да се свържат с вас потребителите, ако попаднат на нарушение?

- По няколко начина. Единият е чрез нашите териториални бюра, които са разположени във всички областни градове в страната. Има информация за техните адреси, телефони и имейли в официалната страница на комисията. Също така имаме денонощен телефон. Нещо, което аз все повече препоръчвам, е хората да ни пишат онлайн чрез сайта ни, тъй като в днешно време почти всеки използва смартфон и става по-лесно.

Реклама
Реклама
Реклама