Реклама
https://m.bgdnes.bg/bulgaria/article/7951766 www.bgdnes.bg

Кралицата на комедията Стоянка Мутафова пред "България Днес": 97 г. живея като на кино!

Прави се на обесена, за да уплаши майка си и баща си

"97 години живея като на кино! И не, не ми се ходи "на другия свят", имам още какво да дам на тоя, на вас, на мен, на близките ми", сподели в последното си интервю Стоянка пред "България Днес".

Истинското й име е Стояна-Мария. Кръстена е на дядо си Стоян по майчина линия. "К" към името й добавят по погрешка в един театрален афиш на Народния театър. Актрисата тръгва към директора Николай Лилиев с молба да поправят грешката. Някой от колегите я среща и казва: "Недей! К-то носи щастие, ще имаш успех". Мария е на Дева Мария, за да я закриля. Родила се е много хилава, чакали я да умре. Някой посъветвал родителите й да я кръстят, да не си отиде некръстена. Но оживява.

Реклама

Артистичните й номера започват в детските й години. Веднъж, когато родителите й я ядосали, тя решава да се направи на обесена за отмъщение. Омотава един колан около врата си и боядисва устните си в синьо. Баща й е шокиран, но баба й, която тя нарича Фелдфебела, хваща измамата. За луда глава като Стояна дори хармоничният брак на родителите й изглежда пълна скука. Имала приятелка, чиито родители се развеждали, и тя завиждала за изживяването. "А нашите си стоят женени и през ум не им минава да ме разполовят с помощта на съдията. Скука, позорна скука!"

Първата роля на Стоянка е на 13, играе с живо коте. Била с родителите си на почивка в Казанлък. Почиващи там театрали решават да поставят "Женитба" от Гогол в местното читалище. Режисьор е Петър Увалиев. Стояна, която мечтае да стане актриса, си измолва ролята на слугинчето. Моли Увалиев да играе с живо коте. За да блесне пред публиката, си измисля да падне на сцената в кулминационния момент от представлението. Макар че подобно нещо в пиесата няма.

Баща й, писателят Константин Мутафов, праща писмо до директора на Народния театър Владимир Полянов дъщеря му да не бъде приета в Държавната театрална школа. Трябва да сме много благодарни, че Полянов не го е послушал. По-късно Стоянка става студентка класическа филология в Софийския университет, когато решава против волята на баща си да кандидатства в новооткритата Театрална школа към Народния театър. Таткото е убеден, че емоционално лабилна, тя няма да успее като театрална актриса и че бъдещето й е с историята и археологията. Годините го опровергават.

Актрисата изиграва над 100 култови роли в театъра и киното. В личния си живот обаче Мутафова не е особено щастлива. Омъжвала се е три пъти - за Роберт Роснер, Леонид Грубешлиев и Нейчо Попов. От брака си с писателя и публицист Леонид има една дъщеря, кръстена на баба си Мария по бащина линия - известна писателка и поетеса. Мария (Муки) прави кратка театрална кариера, пише мемоарни книги за втория си баща Нейчо Попов и за майка си. Втората й книгата "Добър вечер, столетие мое" става хит. С помощта на продуцента Евгени Боянов красивата Муки я представя пред цяла България. В едно отдавнашно интервю комичката ни сподели, че предпочита да я наричат артистка, а не актриса: "Арт" на латински означава изкуство. Щом правиш изкуство, ти си артист. Актриса - това е занаят. А ние не сме само изпълнители. Аз никога не съм еднаква във всички представления - не в думите, но като поведение гледам да съм различна. Затова ми е смешно, когато мои колеги жени мислят, че е по-красиво и по те издига да те наричат "ак-триса"! А то е степен по-ниско.

Има купища прякори

Реклама

Мутафова е жената с най-много прякори в гилдията. Това също е белег за популярност, за зрителска, колегиална и журналистическа любов. Ето част от тях: Муци, Муцата, Каката, Примата на Сатиричния театър, Комедийна прима, Тайфун с нежно име, Хулиганката на българския театър, Всенародна любимка, Грандамата на българския театър, Вечната Амбър, Фурията, Виелицата, Халата, Г-жа Стихийно бедствие, Осмото чудо на света, Първата дама на българския смях, Чарли Чаплин в рокля, Свещеното чудовище на Сатиричния театър, Диагнозата Мутафова, Осмото чудо. В свой репортаж немската телевизия ARD я нарече Българската кралица на комедията. Стоянка Мутафова получава най-високото държавно отличие - орден "Стара планина", на 80-годишнината си.

 

С Калоянчев основават Сатирата

Стоянка Мутафова известно време играе в Прага, после в Народния театър "Иван Вазов". Тя е сред основателите на Държавния сатиричен театър "Алеко Константинов", където работи до пенсионирането си през 1991 г. През 2001 г. получава наградата "Паисий Хилендарски", а през 2002 г. - орден "Стара планина" I степен. Снимала се е и в много филми, сред които "Точка първа", "Специалист по всичко", "Привързаният балон", "Кит", "Топло", "Пантуди", "Големите игри", "Стъклени топчета", "Рапсодия в бяло".

Че ще стане известна, й предрича една циганка. Стояна я среща, докато била студентка. Гледайки на ръката й, циганката казала: "Да знаеш, един ден ще бъдеш герой на мегдана. И кучетата даже ще те знаят."

Стоянка Мутафова официално е обявeна за осмото чудо на света още когато празнува 50 години на сцената през 1999 г. Притежава и нотариален акт за собственост на 50 кв. сантиметра от сцената на Сатиричния театър, с което се гордее, защото в този театър е минал животът й. Стоянка Мутафова е българската актриса с най-продължителен сценичен живот, с който тя би могла да конкурира великата Сара Бернар. И до последно - на 97 години, актрисата продължи да играе.

Стояна и Муки - като кучето и котката

Двете актриси - Стоянка Мутафова и дъщеря й Мария Грубешлиева, са винаги готови да се втурнат в живота. И двете са щури по домашните любимци, които често се джафкат и мяукат, но не могат да живеят един без друг. Те са като кучето и котката в българския фолклор - всяка срещу другата, двете срещу целия свят. Може би защото някога, когато се ражда Стояна, второто й име трябва да бъде Мария. Затова дъщеря й е не само плът от плътта и кръв от кръвта. Тя е част от духа Мутафов, дефиниран от бунта, женствеността, артистичността и непокорството. Двете се оглеждат в новата книга на Муки - "Добър вечер, столетие мое". Това е коронната роля на майката, но става такава и за дъщеря й Муки. Красива, неотразима, но и много самокритична, щерката на Стоянка малко преди книгата за Нейчо Попов "Клоун на Бога, изпратен на земята", тя се изтъркулва по стълбите между два етажа. Губи съзнание, но Господ я събужда. Защото я обича. "Слушаме се двете, обичаме се", обобщава Мутафова актуалните си отношения с момичето си.

"Бях убедена, че на бял свят ще се появи именно тя. Дълго време всички мислеха, че ще е момче - коремът ми растеше напред. Когато свекърва ми тръгнала да се хвали из София, всички възкликвали: "Не може да бъде", връща лентата назад майката.

И двете жени са убедени, че кармата им е да са заедно. Вероятно така е било в предишни, така ще бъде и в следващи животи.

Двете със Славка Славова спасяват осъден на смърт

Случва се по времето, когато Стоянка е женена за сина на Мария Грубешлиева, която пък е омъжена за българския писател и литературен критик Людмил Стоянов. Със Славка се познават от деца, тъй като летните им къщи в Княжево са в близост, играят заедно с общи приятели, сред които е и едно момче на име Жорж. След години т.нар. Народен съд по времето на Вълко Червенков осъжда Жорж на смърт заради буржоазния му произход. "Това ми съобщава Славка Славова и ме помоли да ходатайствам пред Людмил Стоянов да го спасят.

Аз обаче си дадох ясна сметка, че по-добре да възложим тази работа на Мери, тъй като тя бе по-чувствителна, милостива и имаше голямо влияние върху свекър ми. Решихме Славка да дойде у нас уж случайно и да ми съобщи, че наш приятел - Жорж - е осъден на смърт. Уговорихме се как тя трябва да реве, аз да припадна. Казах: "Славо, ако искаш да спасим Жорж, трябва да изиграем голямо театро!". И се получава. Мария Грубешлиева се вижда в чудо - коя по-напред да свестява, пита какво толкова е направило това момче. Стоянка й отговаря: "Казвам й, че нищо не е направил, просто семейството му е било буржоазно." Моли свекърва си да говори с Людмил Стоянов, ако може той нещо да направи, за да спасят Жорж. И го спасяват!

Мара Малеева я увещава за второ дете

Голямата актриса помни и друг случай - как на банкет седяла между Мара Малеева и Живков. "Първо ме подхвана Тато: "Много ядеш ма, Стояно, като тутманик си станала!". Вярно много ям! От другата ми страна Мара пък ме съветва: "Ама вие сте били само с едно детенце, ама това не е хубаво, защо не си родите поне още едно!". Обясних й, че ние, артистите, нямаме много време да раждаме и отглеждаме деца, много пътуваме, а тя: "Не! Трябва да си родите още едно!". Чул разговора им, Тодор Живков инициира издаването на Указа за насърчаване на раждаемостта.

Рекордьор по падания

Г-жа Стихийно бедствие държи рекорда по сполетели я на сцената инциденти и житейски премеждия. Най-зрелищното "каскадьорско" изпълнение на голямата актриса датира отпреди много години с премиерата на Сатирата "Баня" от Владимир Маяковски, когато полита и пада в оркестрината.

С глава цели греда на сцената по време на репетиция. "Както репетирахме една пиеса, испициентката сбърка - блъсна ме по-рано да излизам на сцената и в тъмнината нацелих с глава гредата", разказва актрисата. Оттогава дълги години е зле със зрението и разучава текста на ролите си с лупа. После се оперира и "проглежда". Друг път - пътувайки от Видин за София в спално купе, горното легло се стоварва върху нея. За радост на всички оживява. Чупи ръце, натъртва рамото си, Калоянчев пък за малко да й избие зъб по време на представление.

Младоци хвърлят око на шкодичката й

Колегите на актрисата си спомнят за едно дълго турне по Черноморието, в което участва и великата Стоянка Мутафова. Целият екип пътува с рейс, а актрисата ги следва навсякъде с новата си шкода - абсолютен лукс по времето на соца. За да я опази от апаши, всяка вечер актрисата очертава с тебешир паркираната пред поредния хотел кола. Младоци от техническия екип обаче хвърлят око на суперлуксозния автомобил и решават да го ползват за среднощните си воаяжи из черноморските кръчми. Само чакат Стоянка да се качи вечерта в хотелската си стая - и взимат шкодата. Призори пък я оставят на същото очертано място. Една сутрин обаче що да видят - върху очертаното с креда място е паркирала чужда кола! Тогава оставят автомобила в другия край на паркинга, вадят тебешира от жабката на колата и старателно го очертават. След това пък трият щрихите около старото място.

На сутринта - ни лук яли, ни лук мирисали, когато Стоянка Мутафова се запътва към мястото, където е паркирала предната вечер. Вижда тя там чужда кола, изпада в истерия и се развиква, че шкодата й е открадната. Момчетата от екипа й показват кротко паркирания на другото място непокътнат автомобил и я убеждават, че снощи тя е паркирала точно там. "Виж, нали си я очертала с тебешир!", казват. Явно, за да не я помислят за ку-ку, актрисата кротко сяда в колата си и отпрашва с екипа за следващия концерт.

Реклама
Реклама
Реклама