Реклама
https://m.bgdnes.bg/bulgaria/article/9019746 www.bgdnes.bg

Омбудсманът доц. д-р Диана Ковачева: Абсурд е по-скъпо парно в санирани блокове

Случаите изглеждат нелепо, потребителите недоумяват

КОЯ Е ТЯ

Омбудсманът доц. д-р Диана Ковачева е родена на 16 юли 1975 г. в София. Завършва право в Юридическия факултет на Софийския университет. Магистър е по право на Европейския съюз в СУ и по право на Европейския съюз и съдебна система, Университет Нанси II, Франция. Доктор и доцент е по международно право и международни отношения. През 2014 г. Диана Ковачева е удостоена от Нейно Величество кралица Елизабет II с орден на Британската империя за приноса й за противодействие на корупцията и усилията й за прозрачна и ефективна съдебна система.

Борислав РАДОСЛАВОВ

- Доц. Ковачева, каква ще бъде за вас най-голямата победа от инициираната от вас на 25 август извънредна проверка на "Топлофикация София" във връзка с многобройните жалби срещу изравнителните сметки?
- Изключително важно е да се установи дали пълният ефект от поевтиняването на природния газ със задна дата от август 2019 г. до март 2020 г. е отразен в сметките за топлинна енергия на гражданите. Огромна част от жалбите до омбудсмана е за неразбираеми съобщения от "Топлофикация София" по фактурите от годишните изравнителни сметки. Информацията за дължимите суми и за направените през годината плащания по прогноза не е подредена добре, не е представена хронологично. Изреждат се много данни, валидни към различни дати, сякаш в насипен вид, и много потребители остават с усещането за хаос в сметките им. Хората не ги разбират и затова е дълг на "Топлофикация" да представи информацията в ясен и достъпен вид.
Наред с това на дневен ред излиза въпросът дали услугите, предоставяни от топлофикационното дружество, са икономически изгодни на неговите битови клиенти, дали са най-ефективният вариант за снабдяване с енергия за отопление и топла вода. Разбирате, че това е големият въпрос за конкурентоспособността на топлофикационната услуга. За да бъде желана, тя трябва да е изгодна за хората.

Реклама


- Срещате ли разбиране и съдействие по "вечната" тема с парното и топлата вода и има ли развитие, след като поискахте проверката?
- През август настоях КЕВР да извърши извънредна проверка на "Топлофикация София" заради изравнителните сметки за миналия отоплителен сезон. Поставих пред председателя на КЕВР доц. д-р Иван Иванов и въпроса за това какъв контрол упражнява комисията по спазването на показателите за качество, описани в лицензията на "Топлофикация София". В отговор на моето писмо той ме информира, че на 19 август 2020 г. е започнала проверка, която включва и показателите за качество. Втората е за прилагането на намалените цени на топлоенергията със задна дата във връзка с поевтиняването на газа от август 2019 г. до март 2020 г. Проверката трябва да приключи до 31 октомври 2020 г. Очаквам след това доц. Иван Иванов да ме информира за резултатите. И се надявам те да са в интерес на гражданите.


- Кои са най-фрапантните случаи, описани в жалби до вас от недоволни граждани?
- В част от жалбите хората изразяват разочарованието си от малкия размер на сумите, които им се възстановяват от поевтиняването на природния газ. Сериозен проблем е закъснението на годишните изравнителни сметки за някои сгради. Така се случи, че новата Наредба за топлоснабдяването беше приета на 12 март - един ден преди въвеждането на извънредното положение в страната. Наредбата поставя срок за предаване на изравнителните сметки на абонатите до 15 юли, така че те да имат достатъчно време за възражения и рекламации до 31 август.

Абсурдно изглеждат случаите със санирани блокове, в които разходът на топлинна енергия се е увеличил, вместо да намалее. Потребителите не могат да си обяснят как е възможно това. Законът за енергетиката изисква от топлофикациите да поддържат баланса между производството и потреблението. Това означава, че доставената енергия в абонатните станции не бива да е нито повече, нито по-малко от необходимата за качествено топлоснабдяване. Ако е в повече, може загубите на енергия да нараснат, а хората ще трябва да я платят. В тези случаи съм поискала от "Топлофикация" проверка за настройките на абонатната станция. Гражданите също имат право да направят това. Ако смятат, че разходите за отопление или за загряване на 1 куб. метър гореща вода в техния блок са се увеличили неоснователно, могат с решение на общото събрание на етажната собственост да се обърнат към районния техник на топлофикация да провери настройките на абонатната станция. Всъщност районният техник е длъжен да прави това поне веднъж в годината преди началото на отоплителния сезон. Отделен е въпросът дали това се случва навсякъде.


- Още на 18 юни предупредихте за бъдещ проблем на заседание на комисията по енергетика в Народното събрание. Можеше ли неприятната ситуация да се размине и как?
- Точно така. На заседанието на 18 юни т.г. заявих, че твърде голяма част - почти половината от сумата за възстановяване от поевтиняването на газа в сектор "Топлоенергетика", се насочва към държавния фонд "Сигурност на електроенергийната система". Да припомня числата: Средното поевтиняване на газ за периода беше изчислено на 24% и в резултат беше определено намаление на цените на топлинната енергия средно с 10,6%. От поевтиняването на газа "Булгаргаз" възстанови на "Топлофикация София" 59,495 млн. лв. От тях за крайните клиенти беше определена сумата 30,6 млн. лв. Останалата част беше насочена към фонда "Сигурност на електроенергийната система", данъци, лихви, неустойки и други.

Имаме сигнали за възстановяване на разочароващо ниски суми от порядъка на 20 лв. Мисля, че този размер е, меко казано, неуместен, защото когато цената на природния газ намалее драстично, има очакване, че за тези месеци прихващането ще бъде усетено. Възмущението на хората е основателно, всички са изненадани от сметките. Позицията на КЕВР беше и сега е, че регулаторът е преизчислил цените със задна дата точно и справедливо. Както знаете, комисията е независим специализиран държавен орган, който се отчита пред Народното събрание. Омбудсманът няма законови инструменти да влияе върху неговите решения или да ги проверява.


- Какво може и трябва да направи един гражданин, който е неприятно изненадан от своята изравнителна сметка? Нека дадем практични и полезни съвети на хората.
- За миналия отоплителен сезон 2019-2020 г. вече е късно да се правят рекламации. Срокът за това изтече на 31 август. Разбира се, гражданите могат да потърсят защита на интересите си и по съдебен ред. По принцип, за да няма неприятни изненади, е важно уредите за дялово разпределение да са технически изправни. Водомерите трябва да имат валидна метрологична проверка. Топлинните счетоводители предлагат възможност за безплатна регистрация на техните сайтове. Там гражданите могат да се информират за потреблението си, а когато наближи краят на отоплителния сезон, могат да проследят графика за отчитане, така че да не изпуснат датите за безплатен отчет на уредите.
Хората, които се интересуват как да оптимизират отоплението си, следва внимателно да разгледат изравнителната сметка и заедно със съседите си да обсъдят мерки, които биха подобрили състоянието на вътрешната отоплителна инсталация. Добри съвети биха могли да получат и от топлинните счетоводители. На места стои болезнено въпросът с така наречените кражби на топлинна енергия от съседи. По време на отоплителния сезон има възможност при основателни съмнения за кражби гражданите да потърсят съдействие от топлофикационното дружество за проверка.

Реклама
Реклама
Реклама