Реклама
https://m.bgdnes.bg/bulgaria/article/9040418 www.bgdnes.bg

Камъните пак падат върху влакове

Деца се забавляват да хвърлят скални късове 

Дори малък предмет може да пробие стъклото при средна скорост от 65 км/ч 

Машинист отново пострада след като бързият влак от София за Стара Загора беше замерян с камъни вчера, при преминаване покрай гара Пловдив. От хвърления камък е счупено предното стъкло на локомотива, машинистът е ранен. Подаден е сигнал и извършителите се издирват.
Съвсем наскоро отново бе счупено челно стъкло, ранени машинист и неговият помощник, което доведе до 62 минути забавяне на бързия влак от София за Бургас. Тогава случката се разигра около Стара Загора. 


"Стъклата прорязаха мен и колегата ми, който е доста сериозно пострадал. Аз имам леки контузии, тъй като прозорецът се счупи от неговата страна. Той е с нарязано лице и забити стъкла по цялото тяло, които могат да накарат влака да дерайлира", коментира машинистът Илиян Тодоров. Той работи от 7 години в БДЖ и не преживява за пръв път подобен инцидент. Тодоров описва хвърления предмет като балон с вода, който при високата скорост придобива огромна сила.
"Подобни прояви са тежко посегателство не само върху имуществото на БДЖ и локомотивния персонал, но и застрашават живота и здравето на пътниците от влака. Дружеството осъжда остро всяко подобно застрашаващо човешки животи посегателство и се надява срещу извършителите им да бъде упражнена цялата строгост на закона", заявиха от националния превозвач.

Реклама


Подобни ициденти има много.
През 2018 г. са регистрирани общо 45 подобни случая, щетите от които са оценени на 50 000 лв. През март миналата година настъпва критичен период - само за 12 дни са извършени 8 атаки срещу влакове. Най-често това се случва в рискови райони с малцинствени групи.
"Най-важното измерение на тези посегателства е застрашаването на сигурността на движението на влаковете, както и живота и здравето на клиентите и служителите на БДЖ. Хвърлянето на камъни по влаковете може да има трагични последствия. При средна скорост на влака 65 км/ч, дори и малко камъче може да пробие стъклото и да рани човек!", обясняват от българските железници.
През 2008 г. кондуктор на влак пострада тежко, след като бе ударен от камък, хвърлен по влака. Теснолинейката от Добринище до Септември бе замервана с камъни от неизвестни извършители в района на гара Велинград. Вследствие на поредния вандалски акт в този участък тежко пострада кондукторът Красимир Кръстев. Той беше с разкъсна рана на челото, получена от хвърления камък и летящите стъкла, частици от които попадат и в дясното му око.
Малко по-назад във времето - март 2006 година, само за една вечер бяха хвърлени камъни по три влака. Два от инцидентите са в района на гара "Захарна фабрика" в столицата, а третият - в междугарието Пловдив - Филипово. Добрата новина беше, че нямаше нито един пострадал, но прозорци бяха потрошени.


Преди четири години деца атакуваха с камъни влак край Враца. Невръстните вандали застават на пусия в квартал "Кулата" и започват да замерят композицията от Враца до Бойчиновци, която минава в следобедните часове. Камъните строшават две стъкла на вагони, но пострадали пътници за щастие няма. Оказва, че често хлапета от квартала се забавлявали, като мятат камъни по преминаващите влакове.
Един от последните неприятни инциденти е от есента на миналата година.
Локомотивът на композиция от Бургас за София се удря в натрупани камъни на релсите, близо до гара Твърдица. Според разследващите става въпрос не за свлачище, а за умишлено струпване на камъни. Началник-влакът Бойко Тасев обяви тогава, че това е атентат срещу БДЖ. И добави: "Това са умишлено поставени камъни с цел да се причини дерайлиране на влака. При по-голяма скорост ефектът може да е по-страшен".
Чувайки удар в основата, машинистът спира на гара Твърдица и подава сигнал за авария. Пътниците от влака чакат 100 минути да бъде сменен локомотивът.
Едно от най-сериозните поражения е нанесено през 2017 г., когато мотриса "Дезиро" е атакувана с камъни между Кюстендил и Копиловци.
"Нанесените щети на мотрисата се равняват на 12 000 лв., като цената на едно ново странично стъкло е около 3000 лв. Подобни посегателства допълнително усложняват състоянието на дружеството, като фактически саботират всички усилия на неговото ръководство за предлагане на по-добра и по-качествена услуга", възнегодуваха тогава от БДЖ.

Реклама
Реклама
Реклама
Реклама