Реклама
https://m.bgdnes.bg/covid-19/article/9156743 www.bgdnes.bg

Търсенията в „Гугъл“ предвиждат новите огнища на COVID-19

Търсенията в „Гугъл“ се оказват ключови по предвиждане на следващи огнища на COVID-19. Това е показало проучване, проведено от болница в САЩ.

Според събраните данни това какво търсят хората в най-популярната търсачка в цял свят може да предвиди местни огнища на новия коронавирус с до две седмици по-рано, пише британският „Телеграф“.

Реклама

Учените са анализирали търсенията на хората в седмиците преди официалното регистриране на случаи на новия коронавирус във всички 50 американска щата. Така установили, че ключови думи като „COVID симптоми“, „загуба на мирис“ и „предпазна маска“ стават все по-често срещани преди избухването на местни епидемии на болестта.

10 ключови думи и фрази, свързани с COVID-19, стават значително по-често срещани в онлайн търсенията преди регистрирането на местни огнища. Учените смятат, че следенето на тези търсения може да се окаже ключово за овладяване на пандемията.

Проучването сочи още, че традиционните до момента методи – тестване и проследяване на контактите, значително изостават в борбата с новия коронавирус. Когато вече се стигне до тестване, повече хора са болни.

Анализът на данните от търсенията в „Гугъл“ обаче е успял да посочи случаи на коронавирус 16 дни, преди те да бъдат официално съобщени в някои от щатите.

„Ако чакаме горещите точки на COVID-19 да влязат в новините, тогава вече е прекалено късно да отговорим с подобаващи мерки. Нашето проучване показва, че тази информация е налична в „Гугъл Трендс“ и предоставя възможност да правим предварителен анализ на ситуацията и да откриваме заболели по-бързо и по-рано“, коментира д-р Мохамад Байдън, неврохирург от „Мейо клиник“, където е проведено проучването.

Освен ключовите думи, които са свързани конкретно със самата болест, медиците установили, че има сериозен обем търсения на думата „Лайсол“ – силен дезинфектант, както и къде се намират най-близките центрове за тестване за COVID-19. Други специфични въпроси към търсачката на „Гугъл“ касаят тестването за болестта и дали след нея се изграждат антитела.

Това не е първото проучване от този тип. Преди време друго проучване установи, че публикации в „Туитър“ изключително добре предвещават местни епидемии от свински грип, MERS, морбили си SARS.

Реклама
Реклама
Реклама