Реклама
https://m.bgdnes.bg/bulgaria/article/9872093 www.bgdnes.bg

Доайенът на парашутизма Любомир Пръвчев: Жилетката е ключът за разкриване на катастрофата (видео)

Може никога да не открият летеца и потопения МиГ-29, както се случи с друг пилот - Златан Желязков

"Откритата спасителна жилетка след авиокатастрофата в Черно море край Шабла може да се окаже ключът към развръзката на инцидента с падналия МиГ-29.

Реклама

Ако тя е била от втората кабина, то тогава летецът може да не е катапултирал изобщо и да е останал в самолета, без да може да се освободи от маската и екипировката. Но ако е неговата, каквато пилотът задължително облича преди полет, то тогава остават открити въпросите защо и как е намерена сама. А също така дали е имало време за катапултиране на първата кабина, където е бил пилотът, тъй като по техническо задание първо се отваря втората кабина и чак след това първата. А времето между двете, ако действително е имало внезапна повреда, може да е било недостатъчно за спасителното изстрелване на пилота."

Това каза пред "България Днес" доайенът на парашутизма у нас о.з. полковник Любомир Пръвчев. 87-годишният експерт по парашутни скокове на вода в авиацията издаде книгата "Преживяно в небето", разказваща личните истории на катапултирали се летци и парашутисти. През целия вчерашен ден специалистът следи всички новини, излизащи за неприятния среднощен инцидент над водите на Черно море.

45 минути след полунощ управляваният от началник на щаб на ескадрила на авиобаза Граф Игнатиево майор Валентин Терзиев изтребител губи връзка с радара. Самолетът изчезва и повече няма връзка с него. Започва издирване, но минават повече от девет часа преди издирвателни екипи да локализират мястото на инцидента и да открият спасителна жилетка на повърхността на водата. Според служебния премиер Стефан Янев самолетът е бил в добро техническо състоние, въпреки че е над 30-годишен. Падналата машина е от последните доставени в края на 90-те години.

Терзиев е сочен за един от най-опитните пилоти във военната авиация. Защо тогава се стига до този мрачен инцидент? И защо най-вероятно пилотът не е успял да катапултира?

Не закъсняха и официалните тези по случая. По думите на командира на Военноморските сили контраадмирал Кирил Михайлов не е сработила системата, която при катапултиране на пилота изхвърля спасителен буй с радиосигнал и светлина.

Реклама

От своя страна бившият военен министър Красимир Каракачанов обяви, че доколкото има информация, не става въпрос за техническа неизправност на самолета. Президентът Румен Радев, който самият е пилот, очаква откриването на черната кутия на самолета за получаването на така очакваните от всички отговори.

В същото време опитният експерт по катапултиране и парашутни скокове в авиацията Любомир Пръвчев постави пред "България Днес" много съществена насока в разследването на случая. А именно - възможността поради внезапно възникнала ситуация, за каквато съобщи вчера служебният министър на отбраната Георги Панайотов, да не се е стигнало до катапултиране поради една по-слаба позната на обществото техническа специфика. А именно, че първо се отваря за катапултиране втората кабина на изтребителя и чак след това първата.

"Това е загуба на ценно време, в такава ситуация всяка секунда е важна. Докато се отвори първо втората кабина, а след това първата, където е бил пилотът... А в такова състояние, когато внезапно нещо се случи, психическото натоварване е огромно и много от оцелелите казват, че не си спомнят какво се е случило горе, какво са правили, как са го извършили. Някои не помнят нищо, други дори не знаят кои са", обяснява авиоветеранът.

По думите му е напълно възможно и друга хипотеза - намерената в морето жилетка да е оставена от техници или някой друг във втората кабина и тя да е изпаднала при отваряне на кабината при падането на изтребителя. Ако е така, то това означава, че е възможно пилотът да е останал в самолета, без да успее да катапултира. Ако наистина не се е стигнало до спасителното действие, е възможно да не се открие нито пилотът, нито МиГ-ът.

Това се случва с друг пилот преди години - Златан Желязков. Пръвчев си спомня, че Желязков прави тренировъчно катапултиране на земята от втора кабина със самолет, който е за брак.

"Желязков има пет катапултирания над море. При едно от тях той е в надуваема лодка, която е неизменна част от аварийния комплект на МиГ-а, а около него плуват акули, докато той чака да го приберат с хеликоптер. По-късно пилотът загина при нощен полет над морето. Не отриха нито него, нито самолета. Така че може и тук нищо да не намерят. Но надеждата умира последна", споделя още о.з. полковник Любомир Пръвчев.

Вторият БГ космонавт Александър Александров:

Вярвам, че пилотът е жив!

Вторият БГ космонавт Александър Александров следи случая с мащабната спасителна операция по издирването на пилота, в която участват сили и средства от състава на Военноморските сили, Съвместното командване на специалните операции, Гранична полиция и Военновъздушните сили.

Лили АНГЕЛОВА

- Г-н Александров, как ще коментирате случая с падналия изтребител на учението в Шабла?

- Да, темата на деня е, но е много рано да се коментира каквото и да било. Тече разследване, което ще даде яснота как се е стигнало до този инцидент.

- Възможно ли е да е "приятелски" огън, някой от колегите на летеца да е сгрешил и да се случило нещастието?

- Не е възможно, всичко се контролира.

- Понеже метеорологичните условия тези дни са лоши, възможно ли е това да е причината за падането на изтребителя?

- Трудно е да се каже, да изчакаме какво ще обявят официално властите.

- На това учение за първи път над полигона бе използван дистанционно управляемият комплекс "Въздушна обстановка", иновация на Военната академия "Г.С. Раковски". Възможно ли е инцидентът да е свързан с това?

- Нямам представа, за съжаление. Но не вярвам. Без съгласието на конструктора не може да се използват каквито и да било иновации нито по самолета, нито по принцип без контролните органи да знаят.

- Смятате ли, че пилотът може да е оживял.

- Вярвам, че е жив. Нашите летци са подготвени за такива екстремни ситуации. В тях няма как да има импровизации, всичко се контролира, всичко се знае и се действа в синхрон.

Първият ни български космонавт Георги Иванов също се надява пилотът да е оцелял. "Всичко е възможно, чудеса се случват. Няма още никакви данни за него. Дано го намерят", лаконичен бе Георги Иванов.

100 бона глоба за пилот на катастрофирал хеликоптер

Инцидентът край Цалапица отива във Военноапелативния съд

Летецът се спасява от иска за пет милиона

Капитан на хеликоптер "Кугър" е осъден да плаща над 100 бона за инцидент с ръководената от него машина, научи "България Днес". Случаят е от 21 август 2018 година, а вертолетът след излитане от авиобазата в Крумово се заплита в електропровод. Успява да се приземи аварийно край Цалапица, а Стамболийски остава без ток. Заради потрошения "Кугър" първоначално командването на Военновъздушните сили предявява иск за над 5 млн. лева срещу пилота.

Капитанът е осъден от Военноокръжния съд в Пловдив за това, че нарушил правилата за пилотиране. Едно от тях е, че машината слиза на под 16 метра височина, въпреки че разрешеният минимум е 30 метра. Освен това летецът разконцентрирал втория пилот и бордния механик с коментари за случващото се на земята. В присъдата са цитирани част от думите му: "Е виж какви къщи имат хората. Тук да проверим дали има рибари. Ето го къде тоя замята. Виждаш ли го?".

След сблъсъка с електропровода все пак капитанът успява да набере височина, да прелети над мост и да кацне.

Пилотът отнася година и четири месеца пробация. Гражданският иск за потрошената машина е уважен за 109 бона, плюс лихви и 4360 лв. в полза на държавата. Над 5 хил. лв са съдебните разноски.

Искът отначало е за 5 194 158 лв. заради повредите по над 7-тонната машина. Признат е само в частта му за ремонта на двигателите. Съдът преценява, че заключенията на вещото лице не били достатъчно пълни и тъй като са нужни повторни експертизи, при което наказателният процес би се забавил, производството относно предявения иск е прекратено.

През миналата седмица делото е изпратено във Военноапелативния съд и се чака насрочване на първо заседание.

"Обжалването е от страна на подсъдимия", обясни пред вестника полк. Ангел Узунов от Военноокръжната прокуратура в Пловдив.

За случая вече бе наказан зам.-командирът на авиобазата в Крумово полк. Иван Николов. От шефа на Военновъздушните сили той отнесе "строго мъмрене", защото не упражнил достатъчно контрол. Полк. Николов обжалва, но Административният съд в Пловдив потвърди мярката. В решението по делото бе разгледана подробно фактическата обстановка, когато става инцидентът. Кугърът излита малко след 18 часа и иска разрешение за снижение на 50 метра и така минава над вилната зона на Асеновград, където прави два виража. На третата минута след излитането командващият предава управлението на втория пилот ст. лейтенант Леков. Разследващата инцидента комисия установява, че вертолетът се е снижил под 50 метра над село Кадиево. После завива над Марица. Полетът над реката продължава около 18 секунди с приблизителна скорост 234 до 241 км/ч. Височината обаче пада още. В 18:17 ч. хеликоптерът се сблъсква с жици на далекопровод.

Екипажът обяснява, че причината за снижаване на височината и съответно за сблъсъка е появило се ято птици пред вертолета. От прослушването на разговорите в кабината на вертолета разследващата комисия не констатира да е имало предупреждение за наличието на птици от страна на който и да е от екипажа или да е забелязана каквато и да е опасност.

Няма виновни за друга трагедия

Инцидентът край Цалапица бе вторият за 2018-а. Два месеца по-рано Ми-17 се разби при тренировка, при което загинаха двама пилоти, а трети член на екипажа беше ранен. "Загуба на рефлекси у пилотите" беше формулираната причината за катастрофата.

За трагедията на 11 юни край Крумово разследването бе прекратено. В него се целеше да се установи дали има виновни военнодлъжностни лица. Прекратяването бе обжалвано и съдът постанови прокуратурата да работи по случая. Впоследствие отново разследването е било прекратено, научи "България Днес".

Реклама
Реклама
Реклама