Реклама
https://m.bgdnes.bg/bulgaria/article/14529823 www.bgdnes.bg

Диана Петкова-Велчева, директор на НУ "Цани Гинчев" в Лясковец: Не сградата, учителите правят школото

Имаме 13 клуба по интереси, привлякохме семействата в живота на училището 

КОЯ Е ТЯ

Диана Петкова-Велчева е директор на Начално училище "Цани Гинчев" в Лясковец. Има 23 години педагогически стаж в школото, от които една година на длъжност възпитател, седем като начален учител, а от 2004 г. е директор. Нейните усилия заедно с тези на всички, работещи в училището, са в основата то буквално да бъде спасено от закриване, а днес е едно от най-иновативните в страната и предпочитано училище за децата в Лясковец.

- Как празнувате считания от мнозина за истински национален празник 24 май, г-жо Петкова-Велчева?

Реклама

- С празнично шествие по главните улици на града и концерт в читалище "Напредък". 30-минутна програма имаха децата, като малчуганите от различните клубове за личностно развитие в нашето училище се представиха с песни, стихчета и сценки.

- Днес сте едно от най-успешните училища в страната. Какви трудности ви посрещнаха преди близо 20 години, когато поехте директорския пост в школото?

- Лоша материална база, заради която родителите не записваха децата си при нас. Заради това почти изцяло бяхме с маломерни паралелки. Стигали сме до около 60 ученици за цялото училище в един момент. Години се борихме с този проблем - да обясним на родителите, че не сградата прави училището, а това какво учителите правят с обучението и децата. Дълго не бяхме разбирани.

Това ни коства изключително много усилия и притеснение. Винаги сме се водили от това да запазим традициите, които са съществували в нашето училище близо 120 години.

- Какво ви даваше сила и стимул?

Реклама

- Добрият екип и духът на училището. Разчитахме на авторитета, който имаха преподавателите. От 2012 до 2013 г сградата беше основно ремонтирана. Общината кандидатства по проект, който спечели. Моята роля дойде след това - да помисля за вътрешното оборудване и обзавеждане. Една обновена сграда не търпи вътре да останат стари мебели. Започнахме стая по стая да подменяме шкафове и проектирахме такива секции, че за всяко дете и учител да има отделно шкафче. Сменихме чиновете. Навсякъде поставихме бели дъски, проектори, лаптоп. Стана поетапно, но успяхме изцяло да обновим класните стаи.

За децата със специални образователни потребности се възползвах от промените в закона и назначих подкрепящ екип - учител, логопед, психолог, а през тази учебна година към тях присъединихме и специален педагог. По проекти са назначени още помощник на учителя и социален работник. Общо шестима души. От 101 ученици 11 са такива деца.

- Какви други промени направихте?

- С течение на годините педагогическият екип се обнови. Някои колеги излязоха в пенсионна възраст и това наложи назначаване на млади специалисти. Два пъти съм получавала грамота от Регионалното управление по образование за директор, назначавал най-много млади педагогически специалисти. За мое щастие попадам на много добри, отговорни и дисциплинирани преподаватели, желаещи да работят с деца. От Горна Оряховица, Велико Търново и Лясковец са учителите.

Следващото, за което помислих, е да променим организацията на учебния ден. За да бъде правилно структуриран той за детето, с колегите взехме решение преди обяд да протичат учебните часове по български език и литература, математика, човекът и обществото, английски език. След отдиха следобед идват тези по музика, физическо възпитание и спорт, изобразително изкуство, родинознание, предприемачество - по-леките предмети. След 15,30 ч. се провеждат занимания с учениците в клубове за личностно развитие, които децата избират според своите желания и способности. Те са "Екоклуб", "Дигитален свят", "Родолюбие", "Прозорец към света", "Изящни изкуства", "Талантино", "Приятелите на Зипи", "Добротворци", "Малки медиатори", Гимнастически клуб "Юначе", клуб "Бързи, смели, сръчни" и клуб "Спорт и здраве". С тях ние станахме иновативно училище преди две години. Заедно с тях има клуб, създаден в полза на родителите - клуб "Приобщеният родител".

При нас не работят само начални учители. По физическо възпитание и спорт, музика, английски език са назначени специалисти - художник, музикален педагог, учител по физическо.

И така с течение на годините всичко това, което променихме, се хареса на родителите. Правилно да редуваме учебната дейност с времето за почивка. Да развиваме талантите на децата, техните интереси и вечер, като се приберат вкъщи, да имат време за пълноценно общуване със семейството, а не да пишат домашни.

Така доведохме родителите в училището. Започнахме да правим много инициативи не само с учениците, а и с родители, по-големи братчета и сестричета. И това им допада.

- От критично малко деца сега местата в училището не достигат.

- Да. Мога да кажа, че приемът не е проблем. Много често ни питат защо не правим прием в две паралелки, но просто нямаме материалната база.

През годините успяхме да обновим спортното игрище и вътрешния двор в училището. Оформихме и опитно поле, горски кът, а от две години имаме и овощна градина. Дръвчетата са осиновени от различни класове и те се грижат за тях. Част от реколтата от опитното поле се използва за ресторанта, в който приготвят кетъринга, а с друга децата похапват. С трета част подпомагаме социално слаби деца.

И още нещо. Пред класната стая на всеки клас има емоциометър. Той съдържа 20 различни емоции. Всяка сутрин, преди да влезе в стаята, всяко дете има задача да си вземе дървената щипка за пране, на която е изписано неговото име и да я постави на картончето под съответната емоция, с която идва на училище. Същото правят и следобед след отдиха, като целта ни е да подобрим емоционалното състояние, особено на деца, които преживяват страх, неувереност, гняв и т.н. И ако тези деца имат нужда, да потърсят подкрепа от училищния психолог или учител, за да им помогне.

За целия екип имаме нещо подобно - инструмента "Себегриж" от миналата учебна година. Целяхме да стимулираме колегите да намират време за себе си. Дори малка част от своя ден да посвещават на свое любимо хоби или тема.

- Какво следва оттук нататък?

- Ние няма да спрем дотук. Нашата цел е да поддържаме и надграждаме една позитивна и подкрепяща училищна култура и образователна среда, които са предпоставка за постигане на едно качествено обучение. Работим по програма "Еразъм" и няколко спечелени проекта.

Реклама
Реклама
Реклама