Реклама
https://m.bgdnes.bg/bulgaria/article/1864638 www.bgdnes.bg

Продават хора във Фейсбук

Димана ДОЙЧИНОВА
Алчни търгаши развиват нова дейност. Без да питат, те продават потребителите във Фейсбук и други социални мрежи като роби. Целта е определени сайтове, закупили хора на кило, да отчитат посещения в интернет страниците си, да представят фалшиво генериран трафик и по този начин да привличат рекламодатели. Самите хора, които "посещават" въпросните сайтове, нямат никаква представа, че са били продадени като говеда на пазара.

Хиляди левове може да достигне цената на група или фен страница в социалната мрежа Фейсбук, научи "България Днес". Цените започват от 450 и стигат до 10 000 лева в зависимост от броя на членове на групата. Подобни директни оферти вече могат да се намерат и в България на няколко места.

Реклама

Начините за "търговия" с хора са няколко. Единият е, когато някоя група в мрежата достигне определен брой членове, администраторите да я продадат на дадена фирма, която след това да почне да пуска там свои обяви.

"Купувачите действат доста хитро. Вниманието им се спира върху групи или страници със социална насоченост. Да речем, "Не на насилието над животните" може да има над 100 000 привърженици. Примерно тя се купува от фирма, която произвежда бельо. След определен период от време вместо снимки на тормозени животни и садисти там почват да се появяват реклами на бикини и слипове с атрактивни цени. Тази оферта се вижда от всички почитатели на групата, които са се присъединили към нея с първоначалната цел да се противопоставят на насилието над животните", разясниха пред "България Днес" експерти от отдел "Киберпрестъпления" към Главна дирекция "Борба с организираната престъпност" в МВР.

Друг начин е линковете в групата освен към изложените теми или снимки скрито да водят и до друго място. Така потребителят, който заявява, че подкрепя примерно националния отбор по футбол, е отчетен и като фен на нещо, за което не подозира. Този начин се ползва предимно от новинарски сайтове и агенции, трупащи с измама по-висока посещаемост, което всъщност няма нищо общо с реалната.

С цел да вдигат рейтинг и съответно да привличат повече рекламодатели дузина портали обявяват и нереален брой дневни посещения. Броячите им са нагласени така, че при влизането на потребител да го отчитат като един, пет или десет души. При по-набито око те биват разконспирирани, че лъжат за посещенията, коментират компютърни специалисти.

"Наскоро се натъкнах на комичен случай. Установих, че едно отваряне в определен новинарски сайт агенция едно влизане се отчита като 47. Това е абсолютна манипулация и заблуда за хората", разказа киберспециалист от ГДБОП, където внимателно наблюдават въпросния сайт.

Най-често манипулации правят форумите и новинарските сайтове, които се борят за доверието на своите читатели, разкриват още запознати. Така например, ако даден портал претендира, че има 50 000 посещения дневно, може да се окаже, че той прави едва 4000-5000. На рекламодателите обаче се представят по-високите данни, за да се спазарят пари за реклама.

Реклама

 

Фирми пуснаха ценоразпис

Все повече фирми, сред които и много български, открито рекламират услугите си в интернет. Те обещават най-добри резултати, ако сте собственик на фирма и пуснете оферта за продукт именно във Фейсбук, където вече се е преселило половината човечество.
"Rate or Late e първата по рода си маркетингова услуга, даваща възможност за увеличаване на феновете във Facebook фен страници. С Rate or Late вече не е нужно да инвестирате време и финансови средства в скъпа реклама. Всичко става лесно и в много къси срокове. При нужда от гаранция на изпълнението и срока можем да подпишем договор в нашия офис в София. Заплащането на услугата става на място или по банков път", се казва в обявата. От офертата става ясно и колко струва удоволствието да притежаваш група или страница във фейсбук (виж таблицата).

 

Политици си купуват профили?

За никого не е тайна, че добър пиар, особено преди избори, прекрасно може да се направи във Фейсбук с различните групи, профили и фен страници, които се създават в социалната мрежа. Киберспециалисти обясняват, че ако почитател направи фен страница на свой любим политик, поддържа я добре, пуска позитивни новини с цел добро име в обществото, накрая съвсем спокойно въпросният политик може да я откупи от него, за да си я доразвива в името на добрия имидж. Подобна търговия няма как да се докаже, пък и все още няма действащ закон за интернет, вдигат рамене от полицията. Така излиза, че и в този бизнес няма нищо незаконно.

 

Бебета и цветя привличат реклама

Групи и страници за бебета и деца, стайни и градински цветя, любителска фотография, интересни фрази и интернет късметчета са предпочитаните от купувачите, тъй като в тях има най-много потребители.
"Всеки обича да гледа снимки на сладки новородени, цветя, животинки, красива фотография на природата, да чете интересни фрази и афоризми. Забележете, че именно в тези групи след време лека-полека започват да се появяват реклами на всевъзможни марки и продукти", разказват запознати.

Реклама
Реклама
Реклама