Изследователите Марияна Шабаркова-Петрова и Александър Тренев: Гениалните ни зографи използват таен код

Заплетен пъзел от религиозни мистерии, достоен за перото на Дан Браун. Символи, ритуали и език, достъпни само за посветен. Това разкриват гениални творби на стари български зографи, които изследователите Марияна Шабаркова-Петрова и Александър Тренев събират в книгата си "Тайният код на българските зографи". Коя е тайнствената жена, която седи в центъра на едно от най-важните произведения на Захари Зограф - "Колелото на живота"? Двамата изследователи търсят отговори на този и много други въпроси, кодирани в произведенията на големи наши майстори.
- Вие сте съавтори на книгата „Тайният код на българските зографи“, какви загадки се крият зад гениалните им творби?
- М. Ш.-П. Загадките са навсякъде около нас. България е в сърцето на Балканите и като територия, на която са оставили следи почти всички велики цивилизации, тя е наследила изключително наситена със съдържание и символика религиозна образност. Колкото повече се задълбочаваме в българските стенописи, толкова повече тайни ни разкриват те. В специфично българските иконографски решения на иначе общохристиянски сцени и светци, в оригиналните рецепти на ниво технология на стенописта, в тайния език на майсторите, включващ алхимични названия на пигментите и веществата... И разгръщането на тези пластове,
- Защо се е налагало зографите да кодират свои послания в иконите и стенописите?
М. Ш.-П.
- Коя е тайнствената жена, която седи в центъра на едно от най-важните произведения на Захари Зограф - Колелото на живота?
М. Ш.-П.
- Разкажете за най-интересните произведения, които са кодирани от български зографи и художници?
М. Ш.-П.
- Откъде тръгва традицията на тайните послания, скрити в произведения на изкуството и църковната иконопис?
- М. Ш.-П.
А. Т. В безброй произведения философските и езотерични послания са предадени закодирано като тайно познание, сякаш техните създатели са следвали максимата: „почукай и ще ти отворят, търси и ще намериш“. Има обаче и една друга максима, която гласи: „не хвърляй бисери на прасетата”, изразяваща мнението, че истинското познание е предназначено за посветените, за тези, които го търсят и са готови да заплатят за него по един или друг начин. От друга страна, откакто свят светува свободата е била ограничавана, а обективната истина преиначавана, според интереса на властимащите. Това се отнася с особена сила за свободата на мисълта – достатъчно е да си спомним Галилей и Светата инквизиция, за да разберем защо някои творци са предпочитали да закодират истинските си послания, вместо да ги афишират и направят очевидни за всеки.
Кои са най-известните световни шедьоври, белязани от своите автори с таен код?
- А. Т.
- Книгите на Дан Браун за професора по религиозна символика Робърт Лангдън направиха световен фурор. Кои кодирани послания на големи майстори в изкуството, които все още не са напълно разгадани?
- А. Т. Списъкът е твърде дълъг. Например, „Градината на земните наслади“ на Бош, понастоящем в „Прадо“, е творба, която не вярвам някога да бъде разгадана докрай. Като говорим за Дан Браун, няколкостотин години преди „Шифърът на Леонардо“ Жорж дьо Ла Тур ни казва същото със своя шедьовър „Магдалена с пламтяща свещ“. Имам предвид версията в Лувъра. И до днес загадката дали и защо героинята на това платно е бременна няма еднозначен отговор, но за мен връзката с гностическите евангелия е несъмнена.
- Пророчествата на прочутия астролог и ясновидец Нострадамус също са били кодирани. Има ли в кодовете, за които говорим, и скрити проницания за бъдещето?
М. Ш.-П. Те съдържат нещо много по-важно, скрити проницания за настоящето. В произведенията на нашите зографи изход от суетата на човешкия кръговрат има и той е в безсмъртничето, което расте само в нашите живи, надарени с очи планини, в нашата мартеница, която задвижва колелото на живота обратно на часовниковата стрелка, както е при българското хоро, към спасението, към сияйния кръст над огнената река на ада, в реките, в които тече жива вода, извираща от каменните лица на античните ни богове, в древните корени на българската цивилизация. И да, има проницание. И то е, че спасението е възможно.
- Кои са непроучените тайни на българските зографи, вероятно има още много места, които предстои да обходите в хода на вашите проучвания?
М. Ш.-П. Няма как да бъдат коментирани бъдещи разкрития. Те просто ви намират. Поне с мен е така. Където и да пътувам, откривам нови символи, сходни с нещо вече познато. Загадките са навсякъде. За който има очи да ги види. Като непосредствено предстоящи планове мога да кажа, че издателството работи върху книга за тайния код на българските дюлгери. И може би книги за Индия и нейните храмове, както и за символиката на свещената планина. Тази с очите.
А. Т. Когато говорим за българските зографи, не трябва да забравяме техните творби на територията на днешна Северна Македония. Тяхното изследване, в контекста на Вашия въпрос, тепърва предстои.
БАН: Безсмъртничето е на 2 млн. години
"Родопският силивряк е Балкански ендемит, което означава, че естественото му разпространение е ограничено до Балканския полуостров."
Това разказва пред "България Днес" доц. д-р Ина Анева от Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания при БАН. И допълва: "Освен у нас се среща единствено в две находища в Гърция – Драмски Боздаг и Кушница (Пангеон). Расте по скални местообитания, предимно на по-сенчести места с висока въздушна влажност. Естествените му находища са локализирани в Родопите, Централна Стара планина, Предбалкана и Средна гора в дъбовия и буковия пояс (при надморска височина между 250 и 1400 м.). Видът е терциерен реликт, което означава, че е имал по-широко разпространение в минали геологически времена (преди повече от 2 млн. год.) и е успял да преживее ледниковите периоди и да се съхрани до наши дни.
Imre Frivaldszky е унгарски лекар и естествоизпитател, който се е заинтересувал от флората и фауната на Балканския полуостров и особено от по-слабо изследваната му източна част, която тогава е била част от Отоманската империя. Той изпраща свои помощници да събират растения и животни от нашите земи, сред които се оказват и редица нови за науката видове. Едно от тези растения е Родопският силивряк, който е описан за първи път от него през 1835 г. по събран от неговите помощници – Karl Hinke и C. Manolescu растителен материал от Родопите (в района на Бачково).
В нашата народна медицина Родопският силивряк е използван под формата на запарка при заболявания на черния дроб, жлъчката, бъбреците. Външно е прилаган за лечение на трудно зарастващи рани. Родопският силивряк е емблематичен вид, свързан с множество митове и легенди, които са причина за приписването на чудновати свойства като еликсир на дълголетието, билка против стареене и т.н. Тези преувеличени качества го правят търсена билка, което поставя сериозно въпроса за неговото опазване в природата. Естествените находища не биха могли да задоволят търсенето на билката и единственият начин за използване й е след нейното култивиране. Haberlea rhodopensis е вид с висока консервационна значимост и е част от списъка на IUCN (Световен съюз за защита на природата). Включен е в Приложение № 3 от Закона за биологичното разнообразие - забранен е за събиране, както за стопански, така и за лични цели. Включен е и в Закона за лечебните растения.
Изследван е фитохимичният състав на Haberlea rhodopensis, при което са установени основните първични и вторични метаболити. От първичните метаболити интерес представляват съединения от групата на ди- и олигозахаридите. Сред вторичните метаболити преобладава групата на фенолните съединения. От флавоноидите са установени рутин, лутеолин, кверцетин (и техни прозиводни) и други. От фенолните киселини характерни са феруловата, салициловата, хлорогеновата и други. Изследванията върху химичния състав продължават.
Haberlea rhodopensis е едно от т.нар. „възкръсващи растения“, тъй като притежава способност да съществува в анабиоза продължително време. Състоянието на анабиоза е адаптационен механизъм, който позволява на растенията да преживеят неблагоприятните периоди на засушаване. Много лаборатории са насочили усилията си в разкриване на механизмите на тази защита. Установени са процеси и пътища на синтез на специфични метаболити.
Тази екстремна устойчивост към засушаване е приоритет на по-малко от 0.2% от всички видове растения в световен мащаб. У нас, а и в Европа – това са видовете от родовете Haberlea и Ramonda на тропичното семейство Gesneriaceae (Геснериеви). След поливане растенията бързо се съвземат и могат да се възстановят напълно.
Причината да се среща предимно в българските планини е, че ареалът му е бил силно стеснен по време на ледниковите периоди и видът е оцелял в южните райони, които са били по-слабо засегнати от заледяванията.