Реклама
https://m.bgdnes.bg/bulgaria/article/9818088 www.bgdnes.bg

Рудничарите купуват боен самолет

С главата "Тайните на българските музеи"

По-особен празник в Перник

Лично Н.В. Борис III освещава машината "Миньор" на 24 май 1936 г.

Денят на светите братя Кирил и Методий е малко по-особен повод за гордост на перничани и в частност за миньорите от града. На 24 май 1937 е осветен самолетът "Миньор", който рудодобивниците купуват за нуждите на българската военна авиация.

За събитието разказва Силвия Нотева - уредник "Най-нова история на България" на историческия музей в града.

Реклама

Инициативата за аероплана се ражда през 1934 г., когато след Ньойския договор България няма право на бойна авиация и е с много ограничени възможности за въоръжаване и армия. "В онези времена армията ни се е въоръжавала и е съществувала тайно един вид - разказва Нотева. - Това важи и за въздухоплаването, когато под формата на гражданска авиация се купуват самолети, които могат да се използват и за военни цели. Именно така и се купува въпросният "Миньор". Самите работници тогава събират свои лични средства 600 000 лева за един германски "Хенкел" 51, известен като "Сокол". Общо са купени 12 машини, които идват у нас през 1936 г."

Уникалното за закупената от работниците от Перник машина е, че е кръстена и надписана "Миньор" под крилата и на корпуса. Както и че е единствената купена с пари, събрани от обикновени български граждани. В историята на авиацията ни има само два надписани самолета, като другия е кръстен "Симеон II", тъй като това е годината на раждане на тогавашния престолонаследник. Лично Н.В. Борис III отива за освещаването на машината в компанията на принц Кирил, ген. Христо Луков, ген. Атанас Жилков, полковник Васил Бойдев и други видни военни, свидетелстват и снимки от архива на РИМ - Перник.

Миньорите изразяват желание да дадат своя принос в изграждането на военната мощ на България, като увеличат нейните сили с още една единица, отделяйки от собствените си портфейли. Ръководството на мините с директор Александър Спасов се ангажира да допълни сумата, събрана от тях, с пари от бюджета. Събрани са 596,321 лв. Освен тези пари, съгласно забележките към бюджета на мината за 1935 г. в отдел XI Ц "разни", т.1, е предвидена сума от 700,000 лв., която е одобрена от Министерски съвет да се дари на Дирекцията на въздухоплаването за купуване на самолет. На заседание на Административния съвет, състояло се на 1 октомври 1935 г. в Министерството на народното стопанство, главният директор инж. Александър Спасов докладва за общата сума от 1 296 312 лв. и моли да се разреши изплащането й на Дирекцията на въздухоплаването към Министерството на железниците, пощите и телеграфите. Административният съвет одобрява доклада и разрешава сумата да се предаде за купуването на боен самолет.

В историята на самолета "Миньор" така и не е записан боен полет. "Тъй като по това време военната техника, включително и авиационната, се развива много динамично, тези "Хенкел" 51 стават учебни машини", завършва разказа си Нотева.

Мотор от Одрин виси като полилей

Реклама

След този единствен по рода си дар за българската войска на 1 ноември 1935 г. (празник на Мината) летецът подполковник Георги Минев Попвасилев - временно началник на Въздушните войски, придружен от няколко летци гостуват на мина "Перник".

В знак на признателност той предава лично на миньорите и техния технически директор Васил Радославов дар – полилей, изработен от звездовиден мотор на двигател "Гном" - 50 к.с., както и благодарствено писмо от Дирекцията на въздухоплаването, в което четем: "В знак на благодарност и по случай празника на мините позволете ми, господин директоре, чрез Вас да поднеса на миньорите един малък възпоменателен подарък. Последният в материално отношение не представлява почти нищо в сравнение на това, което сториха миньорите към въздухоплаването, обаче в морално, то е голяма ценност, взет от пантеона на българското въздухоплаване. Моторът е един от тия, които са летели над Одрин и Цариград в Балканската война, когато българите за пръв път в света употребиха самолета като бойно средство."

Така новата Минна дирекция, построена през 1930 г., получава сувенир - полилей от моторната перка на самолет. Уникалното висящо осветително тяло е с осем сфери с лампи, поставени на цилиндрите на двигателя с двувитлова дървена перка. И днес този експонат се намира във фоайето на дирекцията.

На 16 юни 1936 г. Министерството на железниците, пощите и телеграфите в израз на преклонение към миньорите за изключително родолюбивия жест, проявен от тях към родното въздухоплаване и възстановяването на българската военна мощ, награждава миньорското знаме с летешката значка "Сребърен орел". "Държавни мини Перник" са първото и единствено стопанско предприятие, наградено с този почетен знак.

Реклама
Реклама
Реклама