Рудничарите купуват боен самолет
С главата "Тайните на българските музеи"
По-особен празник в Перник
Лично Н.В. Борис III освещава машината "Миньор" на 24 май 1936 г.
Денят на светите братя Кирил и Методий е малко по-особен повод за гордост на перничани и в частност за миньорите от града. На 24 май 1937 е осветен самолетът "Миньор", който рудодобивниците купуват за нуждите на българската военна авиация.
За събитието разказва Силвия Нотева - уредник "Най-нова история на България" на историческия музей в града.
Инициативата за аероплана се ражда през 1934 г., когато след Ньойския договор България няма право на бойна авиация и е с много ограничени възможности за въоръжаване и армия. "В онези времена армията ни се е въоръжавала и е съществувала тайно един вид - разказва Нотева. - Това важи и за въздухоплаването, когато под формата на гражданска авиация се купуват самолети, които могат да се използват и за военни цели. Именно така и се купува въпросният "Миньор". Самите работници тогава събират свои лични средства 600 000 лева за един германски "Хенкел" 51, известен като "Сокол". Общо са купени 12 машини, които идват у нас през 1936 г."
Уникалното за закупената от работниците от Перник машина е, че е кръстена и надписана "Миньор" под крилата и на корпуса. Както и че е единствената купена с пари, събрани от обикновени български граждани. В историята на авиацията ни има само два надписани самолета, като другия е кръстен "Симеон II", тъй като това е годината на раждане на тогавашния престолонаследник. Лично Н.В. Борис III отива за освещаването на машината в компанията на принц Кирил, ген. Христо Луков, ген. Атанас Жилков, полковник Васил Бойдев и други видни военни, свидетелстват и снимки от архива на РИМ - Перник.
Миньорите изразяват желание да дадат своя принос в изграждането на военната мощ на България, като увеличат нейните сили с още една единица, отделяйки от собствените си портфейли. Ръководството на мините с директор Александър Спасов се ангажира да допълни сумата, събрана от тях, с пари от бюджета. Събрани са 596,321 лв. Освен тези пари, съгласно забележките към бюджета на мината за 1935 г. в отдел XI Ц "разни", т.1, е предвидена сума от 700,000 лв., която е одобрена от Министерски съвет да се дари на Дирекцията на въздухоплаването за купуване на самолет. На заседание на Административния съвет, състояло се на 1 октомври 1935 г. в Министерството на народното стопанство, главният директор инж. Александър Спасов докладва за общата сума от 1 296 312 лв. и моли да се разреши изплащането й на Дирекцията на въздухоплаването към Министерството на железниците, пощите и телеграфите. Административният съвет одобрява доклада и разрешава сумата да се предаде за купуването на боен самолет.
В историята на самолета "Миньор" така и не е записан боен полет. "Тъй като по това време военната техника, включително и авиационната, се развива много динамично, тези "Хенкел" 51 стават учебни машини", завършва разказа си Нотева.
Мотор от Одрин виси като полилей
След този единствен по рода си дар за българската войска на 1 ноември 1935 г. (празник на Мината) летецът подполковник Георги Минев Попвасилев - временно началник на Въздушните войски, придружен от няколко летци гостуват на мина "Перник".
В знак на признателност той предава лично на миньорите и техния технически директор Васил Радославов дар – полилей, изработен от звездовиден мотор на двигател "Гном" - 50 к.с., както и благодарствено писмо от Дирекцията на въздухоплаването, в което четем: "В знак на благодарност и по случай празника на мините позволете ми, господин директоре, чрез Вас да поднеса на миньорите един малък възпоменателен подарък. Последният в материално отношение не представлява почти нищо в сравнение на това, което сториха миньорите към въздухоплаването, обаче в морално, то е голяма ценност, взет от пантеона на българското въздухоплаване. Моторът е един от тия, които са летели над Одрин и Цариград в Балканската война, когато българите за пръв път в света употребиха самолета като бойно средство."
Така новата Минна дирекция, построена през 1930 г., получава сувенир - полилей от моторната перка на самолет. Уникалното висящо осветително тяло е с осем сфери с лампи, поставени на цилиндрите на двигателя с двувитлова дървена перка. И днес този експонат се намира във фоайето на дирекцията.
На 16 юни 1936 г. Министерството на железниците, пощите и телеграфите в израз на преклонение към миньорите за изключително родолюбивия жест, проявен от тях към родното въздухоплаване и възстановяването на българската военна мощ, награждава миньорското знаме с летешката значка "Сребърен орел". "Държавни мини Перник" са първото и единствено стопанско предприятие, наградено с този почетен знак.