Реклама
https://m.bgdnes.bg/shou/article/4317964 www.bgdnes.bg

Професор Юлиан Вучков: Криско пее клозетно

КОЙ Е ТОЙ

Телевизионната легенда Юлиан Вучков завършва театрознание във ВИТИЗ през 1958 г. Завежда кабинет по режисура в Творческия дом на актьора през 1959-1969, а от 1969 до 1990 е главен редактор на списание "Театър". Професор е по художествена култура в Университета за национално и световно стопанство. Автор е на около 1500 публикации в печата и на повече от 20 книги в областта на художествената култура и етиката. През 1977 г. става заслужил деятел на културата, а през 1983 - народен деятел на изкуството и културата. През 1986 г. е удостоен с орден "Народна република България" първа степен. През май 2006 г. проф. Вучков получава награда за цялостно творчество от Съюза на българските писатели. През април 2007-а е удостоен с награда за цялостно творчество "Златната муза".

Борислав РАДОСЛАВОВ

- Проф. Вучков, как оценявате новия сезон на шоупрограмите и музикалните формати в ефира? Как се справят водещите и актьорите?
- Димитър Рачков, Зуека, Владимир Пенев, Александър Кадиев, Мария Игнатова, Диана Любенова, Катето Евро, Александра Сърчаджиева и доста други същества се представят като актьори и актриси, а поне нашата интелигенция - любителка на театралното и филмовото изкуство, не е запомнила и не е коментирала нито една тяхна роля. В такъв случай те нямат никакво морално и професионално право да се изобразяват като известни и забележителни художествени дейци, след като са ни познати само като водещи и конферансиета на тв шоута и не са никакви създатели на никакви човешки категории характери. Всички те показват само себе си. Само един и същи мизерен и нищожен типаж от интонация, движения и мимики. А истинският актьор се преобразява в различни човешки светове и е неузнаваем. Някои от тях оправдават това си свръхдосадно повторение и еднообразие с обстоятелството, че били още млади и не получили най-желаните роли в театъра и киното. Но аз помня блестящите стъпки на видни наши сценични дейци от времето, когато бяха под или малко над 30-годишни. Никога няма да забравя Маргарита Дупаринова като Лауренсия от "Овче блато", Мила Павлова като Зойка от "Години на странстване" и като Нора от едноименната пиеса по Ибсен, Славка Славова като Мила от "В полите на Витоша" по Яворов, Любомир Кабакчиев като Христофоров от същата пиеса, Стефан Гецов като Иван Шишман по едноименната пиеса на Камен Зидаров, Спас Джонев като лорд Горенг от "Идеалният мъж" по Оскар Уайлд. А основното в голяма част от днешните актьори на средна и млада възраст е липсата на богат и завладяващ вътрешен живот въпреки безкрайното им преиграване, търговската им нагласа, слабостта им да са пред камера на всяка цена и главно като се държат махленски, клюкарски и просташки, защото са далеч от интелигентността и културата на творците от първата и втората редица до 1989 г. Днес се сблъскваме с нетърпимо маймунски телевизионни и концертни зрелища. Те са многобройни, но най-ужасяващите са "ВИП брадър" и "Господари на ефира". Ала истерията на състезателите и на журитата от музикалните формати също е непоносима.

Реклама

- Не одобрявате ли членовете на музикалното жури в "Х фактор" например?
- Те подскачат като горили, качват се на масата, по столовете. Състезателите нямат поведение. Това са вампирски физиономии, други пък са облечени като вампири. И всички без изключение пеят една песен. За да разбера дали наистина може да пее, аз трябва да го чуя как пее няколко песни. И Пенка от Разград може да изпее добре една песен. Имитират западни певци, което не е голямо изкуство. Покажи себе си, не имитирай другите. Може да е скромно твоето Аз, но го покажи.
Освен това само американски и английски песни във всички формати още от "Мюзик айдъл" на опосумите Иванчо и Андрейчо. Напоследък е много голяма бедността на българските композитори в областта на забавната музика, но тук имаме класици - Тончо Русев, Стефан Димитров, Митко Щерев. Млади певци, онаследете българската забавна песен! Може ли такова безобразие? Един след друг имитиране, реване и дране жестоко, все едно са си настъпили гласа с тока на обувката.

- Много от певците обаче сами са си текстописци, аранжори и композитори.
- Да, те си въобразяват, че са и текстописци, аранжори и т.н. За да пишеш текст за песен, трябва да имаш качества на поет. А те - голямо самочувствие, а нямат нито едното, нито другото. Нека бъдем обективни - има певци с несвойствено силни за годините си гласове на 15, 16, 18 години. Но само с глас не става. И Боримечката има могъщ глас, когато казва "Пазете се, топчето ще гръмне", обаче не е певец. Освен глас трябва да има музикалност, чувство за мярка. Не може само да се реве.

- Отношението ви към рапърите?
- Те са, разбираш ли, най-големите маймуни. И им се дава голямо предимство. Има една - Саня Армутлиева, която няма никакво музикално образование, а е като султан на журито на "Х фактор". А другите са й подчинени. Тя най-много реве, най-много се изказва, скача, кляка, става и се прескамбичва. Защото мъжът й е богат, тя отне мъжа на Камелия Тодорова. Благодарение на него си направи фирмата "Вирджиния рекърдс" и сега и ножът, и хлябът са в нея. Каквото каже, това е. Имаше един Наско - рапър. Очите й се пълнеха със зехтин, като го гледаше толкова влюбено. Може ли такова безобразие? Той какъв рапър е - реве и като горила се чекне на сцената. Саня искаше той да бъде първи, а не Жана Бергендорф, която е добра певица и културен човек. Тя е пример за културно поведение, с естетика в жеста и движенията.

- А как оценявате естетиката при Криско и Мария Илиева?
- Те са върхът. Криско има физиономия и поведение на спасител на плажа. Плажен тарикат. Да ходи да спасява давещите се в Черно море, а не да се занимава с рапърство и изкуство. Изключително просто момче. Той брои до три, само събира числа до 10. При него изобщо не може да става дума за интелигентност.

- Ами текстовете на песните му?
- О, да не говорим за неговите клозетни текстове. Те не миришат, те вонят. Ще ти падне носът от тях. Но той е почетен гост на всички телевизии и вестници. Гледам го при оня Сашо Кадиев, който се държи като дърт ученик, в 30-минутен разговор. А с Кадиев е неговата придружителка на екрана, която има вид на продавачка на картофи и домати на Женския пазар. Ха-ха-ха, латинка в градинка, с басмяна рокля и джуфка. Като че ли той е от Майкъл Джексън и Фреди Меркюри нагоре. Той е нафукан, натаралежен, натопорчен.

- Ами Мария Илиева?
- Тя е много средна певица. Не съм запомнил нито една песен от нея. Тя през цялото време имитира западни певци, които пеят песни на границата на поп и джаз. Нищо индивидуално няма в нея. И докато за нея и Криско се говори толкова много, аз получих страшно много отличия?

- Разкажете ни за тях.
- Първо станах почетен доктор на Военномедицинска академия, след това почетен професор на Университета по библиотекознание и информационни технологии, почетен професор на УНСС - най-големия икономически университет на Балканите, а за последно съм почетен професор на най-авторитетния, голям и стар медицински университет у нас - този в София. Аз съм неговият първи и засега единствен почетен професор.


(Очаквайте продължение)

Реклама
Реклама
Реклама