Реклама
https://m.bgdnes.bg/shou/article/4595325 www.bgdnes.bg

Калин Вельов, музикант: Аз съм лошият герой

КОЙ Е ТОЙ:

Калин Вельов е роден на 18.06.1973 г. Страстта му към барабаните се ражда в детството. Посещава школата по ударни инструменти към Двореца на пионерите. На 10 г. вече е перкусионист в детска вокално-инструментална група "Пим-Пам". Барабанист е на турнетата на "Каналето" през 1998 г. и Нона Йотова, бил е и титулярен барабанист на концертите на Лили Иванова.

Основател е на салса групата TUMBAITO. Член е на УС на Българската музикална асоциация (БМА). Неотдавна в медиите се тиражира информацията, че той и Васил Гюров са присвоили 250 000 лв. от проекти на БМА. Калин Вельов направи и дебюта си като актьор в новия български филм "Омбре".

Реклама

Галена Чарийска

- Г-н Вельов, обвиниха ви заедно с Васил Гюров в присвояването на средства от платформата "Радиотон". Ще обясните ли?
- До месец-два платформата ще бъде представена официално. Тя е само за българска музика и ще бъде музикалната библиотека на България. "Радиотон" е мястото, където всеки ще може да представи изкуството си. Освен това ще има и място за информация за музикалните събития в цялата страна. За да се осъществи този амбициозен проект обаче, ще е нужно малко повечко време. Но платформата ще излезе в най-скоро време въпреки спекулациите, че аз и Васил Гюров сме откраднали парите по проекта. В момента подписваме договорите с музикантите, чиято музика качваме - "Щурците", ФСБ, Теодосий Спасов, много фолклор, класика и всякаква друга българска музика, повечето с труден достъп до комерсиалните медии.
В момента ние, творците, страдаме от това, че например редакторът на дадена музикална медия е 20-годишен и ние трябва да следваме неговия вкус или пък от това, че собственик на дадено радио е западна корпорация и отчисленията отиват директно там - за западна музика.

- Откъде според вас идват обвиненията за присвояването на такива големи суми?
- Със сигурност има зложелатели, които нямат изгода да има медия за българска музика, която да е с независима политика. Освен това нямат и изгода музикантите да имат представителна организация. След като получаваме такива атаки, мисля, че се движим в правилната посока. В момента платформата ДРадиотонУ е трети ден под хакерска атака, разбита е паролата с така наречената прогарама Brutal Force, има опит да бъде сринат сървърът с атака на 200 000 ip адреса едновременно. И това е дори преди да бъде официално отключена! Все едно не пускаме сайт за БГ музика, а отваряме досиета..
Атаките идват от 5-6 човека. За някои от тях знам със сигурност, че когато беше взето решение на общото събрание на Българската музикална асоциация (БМА) да бъде изградена такава платформа, още тогава се противопоставиха. Направихме конкурс, на който се явиха 5-6 фирми. Единият човек, който атакува асоциацията тогава, имаше предложение да купим негова готова платформа, а общото събрание не прие това. До ден днешен той ни е голям враг.

- Кажете кой е той?
- Няма да кажа, но ние в музикалната гилдия много добре си ги знаем тези хора и всички, които си спомнят общите събрания, знаят за какво става въпрос. При вземането на решението да бъде направена платформата имаше поне 70 човека.

- Има ли конфликт на интереси във всички музикални организации като "Профон", "Мюзикаутор" и БМА? Членовете на УС на всяка една от тях са едни и същи.
- Факт е, че аз съм член на УС на "Профон", както и на БМА, същото е с Васил Гюров и Ясен Козев. Но общите събрания на тези организации ни избират. Ако на някои това не им харесва, да дойдат и да променят гласуването. Толкова е просто! Апелирам колегите да са активни в реалната работа, а не само в чатовете.
Аз, за да отида на подобно събрание на УС на БМА, прежалвам трите часа, през които мога да правя музика, да работя върху концертна програма или да гушкам дъщеря си. Правя го в името на общата кауза, защото смятам, че ако музикалната гилдия е обединена, ще се получат много по-добри резултати.
Веднъж годишно на събрание се прави отчет за изразходваните средства и всички документи и справки се показват. Този отчет е задължителен. Човекът, който ни обвини в присвояването на средства, е използвал изопачена справка, която е предоставил на журналистите.

- Какво мислите по конфликта "музиканти срещу Саня Армутлиева"? Наистина ли тя е "музикалният октопод" на България?
- Напоследък съм доста ангажиран и не можах да проследя историята на скандала. Не искам да коментирам конкретни нападки от една артистична личност към друга личност от музикалния бизнес. Никога не съм си го позволявал. Предпочитам да водя разговори и да анализирам. Но като цяло смятам, че има раздвижване на музикалната гилдия и съм доволен. Гилдията показва, че се събужда и съществува. През тази седмица ще имаме работни групи, в които ще събираме музиканти и там ще комуникираме.
Аз самият съм потърпевш от това, че много медии отказват да завъртят музиката ми с оправданието, че не е форматна. Това се случва и с повечето свободни артисти. Последният ми проект е с 18-годишно бразилско момиче на име Джулия Мартинс. Казва се Samba Amazonia. Той има 6000 гледания, половината от които са от Бразилия. Обадих се на музикалните телевизии и шефовете им отказаха да го пуснат. Чувал съм, че има картелно споразумение, заради което тези музикални телевизии имат право да въртят парчетата само на определени лейбъли. Точно заради тези неща се надигна тази вълна на недоволство в музикалните среди.
Но пак казвам, че промяната няма да се случи с такива нападки. Всички колеги трябва да се запознаят със случая. А какво се случва в момента?! Единствената комуникация се води във Фейсбук-чата.
В цял свят музикантите имат сериозни организации зад гърба си, които им помагат. Ако всички 2400 човека от гилдията дойдат на общо събрание, нещата наистина ще се получат. За съжаление тази активност е само в хейтването.

- Трябва ли Саня Армутлиева да си тръгне от управата на "Профон"?
- От там може да я отстрани само общото събрание на "Профон". А тези хора, които го искат, всъщност не са членове на "Профон", а могат да бъдат! Всяка монета има две страни. Ако започнем да приписваме всичко лошо на Саня Армутлиева, е твърде вероятно да се окажем неправи и да се окаже, че тя има и много позитивни черти.
За себе си мога да кажа, че от 8 години съм в средата на дружествата за управление на права и въпреки това не се чувствам запознат в такива детайли, че да знам дали твърденията срещу нея са истина. Като член на УС на "Профон" аз съм виждал, че тя има креативни идеи. Не бих нападнал някой, преди да съм запознат в детайли и да имам доказателства. А Рут Колева вече сме я поканили на среща за комуникация и има за какво да си говорим.

- Кой ви покани да участвате в българския филм "Омбре", където, ако не се лъжа, играете злодей?
- Отдавна имам мечта да се снимам във филм. Имах период, когато се обаждах на режисьори да се натискам за снимки. Дълго нищо не се случи. Съвсем случайно от екипа на "Омбре" са ме харесали като персонаж и ме поканиха. Беше супер вълнуващо да се снимам. Вълнението мога да го сравня само с това, когато бях млад, на 17 г., и излизах на сцената превъзбуден под светлините на прожекторите. В "Омбре" играя мутра, занимавам се с дрога и проституция, абе, общо взето, съм гадният герой. А най-странното е, че по сценарий главният образ е барабанист, който се пробва да прокара дрога на запад. Има и екшън сцени, в които си партнираме с Валери Йорданов. Той играе главната роля и ми помогна да навляза по-бързо в материала. Успях да изгледам филма преди няколко дни и супер много се изкефих. Забавлявах се, има и много смешни моменти в него. Обичам да потъвам във филма, докато го гледам, и това се случи с "Омбре". Сигурно е добър знак.
Супер удоволствие ми достави да се снимам. Но не се взимам на сериозно. От първа ръка усетих колко е трудно да си актьор - да контролираш всички жестикулации, мимики, да знаеш наизуст репликите и да си играеш с тембъра. Респект за всички актьори и изкуството им!

Снимка: Георги Шишманов

Реклама
Реклама
Реклама